Kunnskapsbase: Innhold

  • Sette opp og endre karuseller

    Karuseller er en god måte å vise frem et knippe utvalgte produkter som for eksempel nyheter, sesongvarer, bestselgere eller lignende. Karusellene settes opp og styres på samme måte som en vanlig nettbutikkbanner. Se også "Oppsett bannere" for mer detaljer av hvordan vanlige bannere settes opp og styres.

    For å sette opp en karusell:

    1. Gå til Innhold > Nettbutikkbannere

    2. Klikk “Legg til ny”

    3. Nederst på siden med maler finnes det to typer karuseller. Velg ønsket karusell blant disse. 
      1. 'Karusell - Produktsamling': Brukes for å vise produkter ut ifra diverse produktsamlinger. (denne brukes i de fleste tilfeller.)
      2. 'Karusell - Produsentlogoer'  brukes for å vise
  • Miinto produktstrøm

    Retailhubs kunder har mulighet til å eksportere produktfeed/produktstrøm til Miinto direkte fra nettbutikken. Tidligere har dette bare vært mulig fra enkelte datakasser som Front Systems. Denne løsningen har medført mye dobbeltarbeid og/eller dårligere kvalitet på butikkens egen nettbutikk.  

    Fordeler med Miinto produktstrøm fra Retailhub

    Ved å bruke Retailhubs løsning får butikkene en rekke fordeler: 

    • Ingen dobbeltarbeid relatert til å ha katalog på Miinto. Butikken bruker Retailhubs systems for å hente bilder/beskrivelser og sender produktstrøm til Miinto. Før måtte dette vedlikeholdes to steder.
    • Miintobutikker får fullt utbytte av Retailhubs automatiske tagging av produktattributter og kategorier. Dette gir langt bedre synlighet på
  • Standardtekster på produktsiden

    Under kjøpsknappen 

    Vanlige lagervarer med gratis frakt over X

    Varer med ekstra fraktkostnad

    Bestillingsvarer (uten størrelser)

    Bestillingsvarer (uten størrelser)

    For varer på størrelse vil det være noen på lager og noen som ikke er på lager. 

    Endre tekster selv

    Gå til Admin > Innhold > Informasjonssider og klikk "rediger" på siden "shippinginfo-ecommerce"

    Teksten endres dynamisk avhengig av fraktpriser, bestillingsvare og annet som vist over. Ikke endre noe av det som står i <> eller %. 

    Det er lettest å endre tekst ved å klikke på Verktøy > Kildekode. Under er standardteksten. 

    Tekst med lenke til returpolicy

    Under er en mal

  • Endre på toppmenyen

    Slik endrer du og oppdaterer menyen (flere eksempler vil komme):

    Lage salgslenker

    Klikk på "legg til nytt meny element"

    1) Lag et toppnivå som inneholder alle varer på salg uavhengig av kategori som vist under.  Dette er URL til en fast produktsamling. 

    2) For underkategorier som "Salg Interiør",  "Salg Barn", "Salg Herre" etc. legger du først til et nytt menyelement .

    3) Velg kategori og legg inn navn på menyelementet

    4) I selve nettbutikken navigerer du som en kunde til denne f.eks. Interiør kategorien og velger filter "salg". Kopier denne URLen

    (Tips: på pc bruk CTRL-L og deretter CTRL-C)

    5)

  • Lage salgsbannere

    Salgsbannere settes opp på samme måte som vanlige bannere. For å linke disse videre til salget må du legge inn en spesiell link. 

    • Link til alle salgsvarer: /salg
    • Link til salg på dameklær: /dame/?osFilters=1
    • Link til salg på herreklær: /herre/?osFilters=1
    • Link til salg på barneklær: /barn/?osFilters=1

    Du kan også linke til kategorier og underkategorier. Om du kun vil reklamere for jakkene du har på salg, kan du bruke linken: /jakker/?osFilters=1. For herresko blir linken: /herresko/?osFilters=1. Salgslinken blir altså /kategorinavn/?osFilters=1

  • Kategori og produsentbeskrivelser

    Utfyllende og unikt innhold verdsettes sterkt av søkemotorene og vil resultere i høyere plasseringer på søkeresultatene og flere ordrer/forespørsler til butikken.

    I våre nettbutikker kan du enkelt legge inn tekst på kategori og produsentsider. Beskrivelsene ser du øverste på kategori og merkesidene i nettbutikken.

    En unik funksjonalitet hos Retailhub er muligheten for å legge til beskrivelser på kombinasjoner av kategori+merke (f.eks. "Gant bukser"). Her er det langt mindre konkurranse og enklere å få høyere plassering hos Google. 

    Legge inn kategori- og produsentbeskrivelser

    For å legge inn kategori og merkebeskrivelser gjør du følgende:

    1) Gå til Innhold > Kategori- og produsentbeskrivelser

    2) Klikk

  • Oppsett bannere

    1. Gå til Innhold > Nettbutikkbannere
    2. Klikk “Legg til ny”
    3. Her ligger det et utvalg ferdige maler. “Hovedbanner” vil legge seg helt øverst på nettsiden, og «Kategoribannere» under
    4. Velg en banner du vil ta utgangspunkt i
    5. Marker teksten for å endre den. Da vil du også få opp alternativer for skriftstørrelse, farger osv.

    Klikk på bilde-ikonet helt til venstre for å laste opp et bilde

    Klikk på A-ikonet for å endre skriftfarge

    Klikk på pensel-ikonet for å legge til en bakgrunnsfarge

    Klikk på halvmåne-ikonet for å legge til en overleggs-farge. Velg gjerne svart slik at teksten synes bedre

    Klikk på link-ikonet

  • Lage egne informasjonssider / Om oss / Størrelsesguide

    Det er lett å lage egne informasjonssider der butikken kan lage en størrelsesguide eller en "om oss" side.  

    1) Gå til Innhold > Informasjonssider

    2) Klikk "Ny"

    3) Legg inn ønsket tittel og skriv ønsket tekst. 

    4) Lenke til informasjonssiden kan legges inn under "Min konto" (kolonne 2) eller "Kundeservice" (kolonne 3) nederst i nettbutikken. Klikk "Lagre" når du er ferdig.

    Lag lenke til "Om Oss" siden fra en banner eller annen informasjonsside

    1. Klikk "Enkel" knappen øverst for å vise flere alternativer.
    2. Klikk på "SEO" seksjonen (SEO = Search Engine Optimalisation eller søkemotoroptimalisering på norsk).
    3. I feltet "søkemotorvennlig navn" står
  • Sosiale Medier / Instagram Feed

    Det er mulig å vise bilder fra din Instagramkonto på forsiden av nettbutikken. Denne vil bli kontinuerlig oppdatert. 

    For å sette opp en slik bildestrøm må du først gi Retailhubs plattform tillatelse til å lese bilder fra din Instagramkonto. Deretter vises bildene i en egen "banner" på forsiden av nettbutikken. 

    1) Koble til din Instagramkonto

    1a) VIKTIG! gå til subdomenet "(butikknavn).retailhub.no" når du logger deg inn på nettbutikken. Hvis man ikke logger seg inn på denne måten, så vil man ikke få autorisert instagram. 

    1b) Gå til Admin > Konfigurasjon > Sosiale Medier

    1c) Gi bildestrømmen et vilkårlig navn (f.eks.

  • Åpningstider

    Åpningstider finnes to steder i nettbutikken som del av oppsettet. 

    1) Åpningstider på forsiden (nederst til venstre)

    På Konfigurasjon > Butikkinnstillinger kan man legge inn og justere butikkens åpningstider. Disse benyttes for å vise åpningstider i kontakt oss feltet helt nederst til venstre i nettbutikken. I tillegg brukes de for å beregne estimert leveringsdato i tekstfeltet under "legg i handlevogn" knappen på produktsidene. 

    Det kan ta inntil 1 time før endringene er synlige på forsiden på grunn av mellomlagring.

    Teksten nederst til venstre på forsiden kan også endres manuelt ved å gå til Admin > Innhold > Informasjonssider og redigere