Kunnskapsbase

  • Dette må gjøres ved oppsett av nettbutikken

    Retailhub fikser det meste av oppsettet når du bestille en integrert nettbutikk fra oss. Det er likevel en del ting butikken selv må gjøre som er beskrevet i veiledningen under. Det kan se ut som mange punkter, men dette er i praksis bare en detaljert huskeliste der de fleste oppgavene tar minimalt med tid.

    Det første som skjer etter du blir kunde av Retailhub er følgende: 

    1. Butikken bestiller en API nøkkel/aktivering hos sin datakasseleverandør.
      • Du får en epost med instrukser fra Retailhub om dette.
      • Det varierer hvor lang tid datakassene bruker på å sette opp en API tilgang. Når Retailhub
  • Hjelp oss å få nye kunder - motta to måneder gratis nettbutikk

    Vi har allerede mange fornøyde kunder som anbefaler Retailhub til andre butikker, og hjelper oss å vokse. Nå ønsker vi å sette dette i et bedre system, og gi våre eksisterende butikker en henvisningsbonus for hver ny kunde de skaffer til oss. 

    Bonusen er enkel: For hver ny butikk du henviser til oss, og som blir betalende kunde, vil du slippe å betale den faste månedlige avgiften i to måneder. 

    Flere kunder vil gi oss enda bedre mulighet til å investere i ny funksjonalitet som bidrar til økt salg, eller mindre tidsbruk i nettbutikk. 

    Følgende betingelser gjelder:

    • Det må være
  • Sette opp og endre karuseller

    Karuseller er en god måte å vise frem et knippe utvalgte produkter som for eksempel nyheter, sesongvarer, bestselgere eller lignende. Karusellene settes opp og styres på samme måte som en vanlig nettbutikkbanner. Se også "Oppsett bannere" for mer detaljer av hvordan vanlige bannere settes opp og styres.

    For å sette opp en karusell:

    1. Gå til Innhold > Nettbutikkbannere

    2. Klikk “Legg til ny”

    3. Nederst på siden med maler finnes det to typer karuseller. Velg ønsket karusell blant disse. 
      1. 'Karusell - Produktsamling': Brukes for å vise produkter ut ifra diverse produktsamlinger. (denne brukes i de fleste tilfeller.)
      2. 'Karusell - Produsentlogoer'  brukes for å vise
  • Kundeklubber (Beta)

    Vi har utviklet en integrasjon mot kundeklubben Modish for bruk av butikker med Front Systems.

    Integrasjon mot Diller vil også komme.

    Denne testes foreløpig av noen utvalgte butikker. Ta kontakt med support@retailhub.no dersom du ønsker å ta denne i bruk. 

    Slik aktiverer du opp Modish for din butikk

    1. Gå til Admin > Konfigurasjon > Butikkinnstillinger og fyll inn API informasjon nederst. 
    2. Registreringslenke er f.eks. https://minside.modish.no/butikknavn. Denne vil brukes for å registrere nye medlemmer
    3. Lagre

    Koble sammen kundeklubb medlemskap og nettbutikk

    • Kunder må være registrert som kunde i nettbutikken med samme epost og telefonnummer som i Modish.
    • Etter innlogging i nettbutikken går kunden
  • Legge til enhetspris på produkter

    Denne funksjonen gjør det mulig å se enhetspris for produkter som selges i ulike størrelser eller mengder. Eksempler på bruksområder for dette er priser utrykket som kr per kilogram. Dette gir en mer brukervennlig handleopplevelse. I tillegg er dette lovpålagt for butikker som selger mat.

    Enhetsprisen og mengden i forpakningen vil vises på produktsiden som illustrert under: 

    Slik legger du til enhetspris på produkt

    1.Gå til Katalog > Produkter > Rediger > Avansert Redigering

    2. Scroll nedover siden til du finner > Priser

    3. Huk av > Pris per ml\kg aktivert

    Innstillingene under vil være avhengig av mengden og enheten i

  • Endre metatitler og metabeskrivelser for kategorier

    En meta-tittel er en kort beskrivelse av innholdet på en nettside, som vises i søkeresultater på søkemotorer og som tittel på fanen i nettleseren. Den er viktig for både søkemotoroptimalisering (SEO) og brukerens førsteinntrykk av siden.

     I nettbutikken vil det ligge inne en automatisk metatittel på hver kategori, men det er også mulig for butikker å lage sine egne.  Metatitlene du lager selv for kategorier vil overstyre våre standard meta titler. 

    1. For å endre meta tittel for en kategori Gå til «Innhold»-> «SEO Templates». Trykk på «Ny» 

    2. Velg sidetype «Category» og skriv inn et navn i navnefeltet (Navnet bør si
  • Bestille og sette opp etikettskrivere

    Dere velger selv om dere ønsker å skrive ut på vanlig A4 printer eller kjøpe en dedikert etikettskriver. De fleste begynner med A4 skriver når de har få ordrer og kjøpe en etikettskriver etter hvert som volumet øker.

    Bestille etikettskriver

    Etikettskriver bestilles her https://shop.logistra.no

    • Den rimeligste etikettskriveren holder for de fleste med normalt volum
    • I tillegg til etikettskriver anbefaler vi å også bestille Direct Print, slik at etiketten skrives ut automatisk når booking gjøres. Man sparer altså noen klikk per ordre og de fleste setter stor pris på dette: https://shop.logistra.no/collections/directprint. Dere bør bestille den uten RFID.  
    • Uten Direct Print vil etikettskriven

  • Betal i butikk eller på nett ved klikk & hent

    Som standard kan kunder velge å betale for Klikk&Hent på nett (Klarna, Vipps, eller Stripe) eller de har valget "Betal i butikk". 

    Forhåndsbetale alle klikk & hent

    For å fjerne muligheten for "Betal i butikk" ved Klikk&Hent må du deaktivere "betal i butikk" muligheten. Gjør følgende: 

    1) Gå til Admin > Konfigurasjon > Betalingsmetoder

    2) Klikk "Rediger" på raden med "Betal i butikk"

    3) Fjern avhuking for "Er aktiv"

    4) Klikk "oppdater"

     

    Betal bare i butikk ved klikk&hent

    Det er også mulig å fjerne nettbetaling for klikk&hent. Send epost til support@retailhub.no dersom du ønsker dette. 

    I kassen vil det da

  • Lage variantgruppe

    Variantgrupper brukes for produkter med mange ulike fargevarianter der man ikke ønsker å vise hver enkelt farge i produktlisten. Dette er spesielt relevant for garn, kosmetikk, mobildeksler etc. 

    Lage variantgruppe

    1. Gå til Katalog > Produkter > Ny > Variantgruppe
    2. Last opp et felles produktbilde og skriv inn produktinformasjon
    3. Trykk «Legg til nytt tilknyttet produkt»
    4. Huk av for fargevariantene du vil ha med og trykk «Lagre»
  • Miinto produktstrøm

    Retailhubs kunder har mulighet til å eksportere produktfeed/produktstrøm til Miinto direkte fra nettbutikken. Tidligere har dette bare vært mulig fra enkelte datakasser som Front Systems. Denne løsningen har medført mye dobbeltarbeid og/eller dårligere kvalitet på butikkens egen nettbutikk.  

    Fordeler med Miinto produktstrøm fra Retailhub

    Ved å bruke Retailhubs løsning får butikkene en rekke fordeler: 

    • Ingen dobbeltarbeid relatert til å ha katalog på Miinto. Butikken bruker Retailhubs systems for å hente bilder/beskrivelser og sender produktstrøm til Miinto. Før måtte dette vedlikeholdes to steder.
    • Miintobutikker får fullt utbytte av Retailhubs automatiske tagging av produktattributter og kategorier. Dette gir langt bedre synlighet på
  • Se hvilke kampanje(r) en vare tilhører

    Det er mulig å se hvilke rabattkampanjer en enkeltvare tilhører. Denne informasjonen finner dere under "avansert redigering".

    Følg disse stegene:

    1. Gå til Katalog > Produkter i menyen til venstre
    2. Velg "Rediger" på den aktuelle varen
    3. Velg "Avansert Redigering". Dette er en blå knapp, øverst til venstre
    4. Under "Priser" finner dere en liste av "Rabatter" som varen tilhører

       

  • Integrasjon med Modish kundeklubb

    Retailhub har integrasjon med kundeklubb systemet "Modish". 

    • Bonuspoeng fra kundeklubben kan benyttes i nettbutikken 
    • Kunder kan opptjene bonus på det de kjøper i nettbutikken 
    • Per i dag støttes ikke rabattkuponger laget i Modish
    • For at kunder skal kunne benytte seg av kundeklubben i nettbutikken må kunen først være registrert som kunde i modish. Deretter registrerer kunden seg med samme telefonnummer i nettbutikken og kobler disse sammen. 

    Slik setter du opp integrasjon mellom Modish og nettbutikken

    1. Legg inn API nøkkel og lenke til registrering av nye medlemmer som du har fått av Modish

    2. Huk av for «Aktiver kundeklubb»

    3. Lagre

  • Lage rabatter

    Du kan enkelt lage tidsbestemte rabatter for enkeltprodukter eller alle varene fra et merke eller en kategori. Man setter først opp en rabattprosent og deretter om det er kategorier, merker eller enkeltprodukter den skal gjelde for. 

    Dersom du ønsker å permanent sette ned prisen for enkeltvarer er dette normalt synkronisert med datakassen. For butikker uten integrasjon kan man gjøre dette via Bulkredigering på Katalog>Produkter siden.

    Sett opp rabattstrukturen først

    1) Gå til Kampanjer > Rabatter

    2) Klikk "Ny"

    3) Legg til et beskrivende navn på rabatten. F.eks. "Januarsalg -50%"

    4) Velg rabattype

    • "Rabatt på enkeltprodukter": Lag rabatter på enkeltprodukter
    • "Rabatt på
  • Bestille "Vipps på nett"

    Retailhub er Vippspartner og vi har derfor et forenklet oppsett av Vipps. Selv om du har Vipps i butikken må du også bestille Vipps på Nett for å benytte det i nettbutikken. 1) Logg inn med BankID på portal.vipps.no

    2) Opprett en bedriftsavtale dersom du ikke har dette fra før. 

    Søk opp ditt organisasjonsnummer og huk av for ja på spørsmål om "reelle rettighetshavere".  Legg til alle eiere som har en større eierandel. 

    3) Klikk på "Bestill løsning" og deretter "Betaling på nett"

    4) Velg "Integrert betaling"

    5) Skriv inn navn salgssted, bankkonto, estimert omsetning og type varer (detaljhandel) . Deretter velger

  • Valgfritt hentested i kassen/checkout

    Gjør utsjekk enda mer fleksibelt for kunden ved at de kan velge mellom å få varen levert i postkasse eller til hentested. Kunden får da også mulighet til å kunne velge spesifikt hentested.

    Her vil det også komme mulighet for flere fraktmetoder i fremtiden. 

    Bytte fra gammel "manuell" fraktmetode til automatiske fraktmetoder

    • Gå til Konfigurasjon > Fraktinnstillinger > Fraktmetoder

    •  Trykk «Rediger» på «Manual (Fixed or by Weight and By Total)”, fjern avhukingen for «Er aktiv» og trykk "Oppdater"

    • Trykk «Konfigurer» på «Automatiske fraktmetoder»  (Logistra shipping i skjermbildet under)
    • Trykk «Rediger» på «Pakke i postkassen» og skriv inn fraktpris, standard leveringsdager

  • Produktattributter

    Fra høsten 2023 har vi begynt å legge til en rekke produktattributter som mønster, lengder, ermer, tykkelse, krage og mye annet.

    Formålet med attributtene

    Formålet med produktattributtene er som følger:

    1. Oppnå bedre synlighet på søkemotorer/Google. Ved å legge til materialer, farger, lengder og annet vil butikken få en mye mer presis beskrivelse av produkter etter akkurat de søkeordene sluttkunder søker etter. 
    2. Gi en bedre brukeropplevelse for kundene.
      • Kunder kan enkelt filtrere produktlister etter hver attributt og se f.eks. alle blomstrede sommerkjoler. 
      • De kan hjelpe kjøpsbeslutningen for en del tekniske plagg. F.eks. om en jakke er vanntett eller vannvisende kan være
  • Standardtekster på produktsiden

    Under kjøpsknappen 

    Vanlige lagervarer med gratis frakt over X

    Varer med ekstra fraktkostnad

    Bestillingsvarer (uten størrelser)

    Bestillingsvarer (uten størrelser)

    For varer på størrelse vil det være noen på lager og noen som ikke er på lager. 

    Endre tekster selv

    Gå til Admin > Innhold > Informasjonssider og klikk "rediger" på siden "shippinginfo-ecommerce"

    Teksten endres dynamisk avhengig av fraktpriser, bestillingsvare og annet som vist over. Ikke endre noe av det som står i <> eller %. 

    Det er lettest å endre tekst ved å klikke på Verktøy > Kildekode. Under er standardteksten. 

    Tekst med lenke til returpolicy

    Under er en mal

  • Informasjonen på Dashboard siden

    På Dashboard-siden finner du informasjon om hvordan kundene finner nettbutikken din, dine siste ordre, hvilke varer som selger mest og mer. 

    Antall besøkende per trafikkilde

    Denne oversikten viser hvor mange besøk nettbutikken har, og hvordan besøkende kom til nettbutikken. Som standard viser vi antall besøkende per dag, per trafikkilde, over de siste 30 dager. Perioden som vises kan endres øverst til høyre. 

    Hva betyr de forskjellige trafikkildene? 

    For å segmentere hvor trafikken til nettbutikken kommer fra bruker vi tre hovedbegrep: 

    • Direct/direkte: dette er trafikk som kommer direkte til nettsiden ved å skrive inn butikkens URL direkte i nettleseren, eller som
  • Endre fraktmetoder, fraktpriser og sette varer som bare klikk&hent

    Det må settes opp en fraktmetode før lansering. Fraktmetoden angir fraktprisen og estimert leveringstid for ordrene i nettbutikken. 

    Endre fraktpriser og estimerte leveringsdager

    1) Gå til Konfigurasjon > Fraktinnstillinger > Fraktmetoder

    2)  Klikk "Konfigurer" på raden for Automatiske fraktmetoder. 

    3) Klikk på "Rediger" og endre fraktpriser.  Selv om kunden velger "Pakke i postkassen" kan dette overstyres av butikken selv ved fraktbooking. Ved "gratis frakt over X" er det den billigste fraktmetoden som blir gratis. 

    Endre gratis frakt over X

    De fleste butikker tilbyr gratis frakt over et visst beløp. Dette setter du på Konfigurasjon > Butikkinnstillinger under "Fraktinnstillinger". Se beskrivelse her. 

    Råd om

  • Bestille Klarna

    BESTILLE KLARNA

    1) Gå til https://portal.klarna.com/signup og registrer informasjon om butikken. Du kan benytte din foreløpige URL som normalt er "butikknavn.retailhub.no". Epost adressen er den du normalt benytter for butikken. Du kan bytte til norsk språk oppe i høyre hjørne.

    Språket i søknadsskjemaet følger innstillingen i nettleseren din. Dersom du har engelsk språk i nettleser vil skjema under være på engelsk.

    (Klikk på bildene for stor versjon)

    2) Velg under kr 20 000 000. 

    3) Velg "Egenbygd integrasjon" på spørsmål om hvilken plattform du benytter.

    4) Velg "Betalingsmetode" ("Payments" på engelsk) som Klarna-produkt og klikk "opprett konto".

    Viktig! Ikke velg "Kasse"

  • Endre rabatter på salgsvarer

    Dersom du ønsker å endre rabatt på alle varene lagt til en rabatt er det bare å endre rabattprosenten.

    Veldig ofte vil imidlertid butikker i en salgsperiode ha behov for å justere rabatter på enkeltprodukter som er lagt til en rabatt. Ved å bruke funksjonen "Legg sammen rabatter av samme type" kan du enkelt justere rabatten på enkeltprodukter. 

    Dette er best forklart med et eksempel der vi ønsker å endre fra 30% til 50% rabatt for noen varer.

    1) Lag en rabatt med 30% rabatt av type "rabatt på enkeltprodukter". 

    2) Huk av for "Legg sammen rabatter av samme type". 

  • Butikkinnstillinger

    Ved oppsett av nettbutikken er de en rekke felter som må fylles ut på Admin > Konfigurasjon > Butikkinnstillinger.

    Hold også musepekeren over spørsmålstegnikonene for å se ytterligere forklaring. 

    1) Navn og adresse til butikken

    Legg inn butikkens navn og adresse. Dersom du har et annet juridisk navn enn butikknavn kan gjerne begge oppgis og skilles med skråstrek. For eksempel "Butikknavn/Juridisk Navn"

    Adresseinformasjonen vil automatisk bli oppdatert følgende steder:

    • Kontakt oss - (nederst på forsiden)
    • Salgsbetingelser - lenke nederst på forsiden
    • Personverneklæring - lenke nederst på forsiden
    • Ordrebekreftelser og sendingsbekreftelser
    • PDF Fakturaen på ordresiden 
    • Kart på forsiden

    Dette gjør det

  • Kategorier og kategoristruktur

    Retailhub opererer med en standard kategoristruktur for alle våre butikker. Dette er en forutsetning for at vi kan automatisere veldig mye av jobben med bilder, beskrivelser, attributter og søkeord. Det er derfor ikke mulig for butikker å legge inn egne kategorier i den strukturen. 

    Kategoristrukturen er basert på svært omfattende kartlegging av de søkeord kunder faktisk benytter på nett. For klær er det f.eks. kategorisert over 100 000 søkeord på ulike nivåer. I løpet av 2024 det også legges inn produktfiltre på stadig flere kategorier og noen av dagens kategorier vil da erstattes av filtre.  

    For de aller fleste butikker

  • Endre på toppmenyen

    Slik endrer du og oppdaterer menyen (flere eksempler vil komme):

    Lage salgslenker

    Klikk på "legg til nytt meny element"

    1) Lag et toppnivå som inneholder alle varer på salg uavhengig av kategori som vist under.  Dette er URL til en fast produktsamling. 

    2) For underkategorier som "Salg Interiør",  "Salg Barn", "Salg Herre" etc. legger du først til et nytt menyelement .

    3) Velg kategori og legg inn navn på menyelementet

    4) I selve nettbutikken navigerer du som en kunde til denne f.eks. Interiør kategorien og velger filter "salg". Kopier denne URLen

    (Tips: på pc bruk CTRL-L og deretter CTRL-C)

    5)

  • SEO guide for Retailhubs butikker

    Introduksjon - Slik kan Retailhubs butikker få mer gratistrafikk fra søkemotorer

    Kunsten å få mer gratis trafikk fra Google og andre søkemotorer kalles Search Engine Optimization (SEO) på engelsk. På nett vil du finne tusenvis av guider rundt SEO som kan forklare alle tekniske detaljer rundt dette temaet. Vi gjengir ikke all informasjonen som finnes der ute her, men vi vil påpeke en del ting som vi har erfart er viktig for lokale butikker. Det må også nevnes at SEO ikke er en presis vitenskap. Nøyaktig hvilke faktorer Google bruker for å rangere hvilke sider som skal vises høyest på et søk er

  • Lage rabattkuponger

    NB! Husk å sjekke at feltet "Vis rabattkupong felt i handlekurven" er huket av i Konfigurasjon > Butikkinnstillinger (se under Markedsføring). 

    Sette opp rabattkode

    For å sette opp en rabattkupong gjør følgende: 

    1. Gå til Kampanjer > Rabatter > Ny
    2. Legg inn navn og velg følgende:
      1. Rabattype: "Rabatt på totalsum"
      2. Legg inn beløp i kroner eller prosent
      3. Evt. legg in maks rabattbeløp
    3. Klikk "Krever rabattkode"
      1. Legg inn kupongkode
    4. Legg eventuelt inn datoer der kupongen skal være gyldig
    5. La "Legg sammen rabatter av same type" feltet være tomt
    6. Velg eventuelle andre begrensninger med feltet "Rabattgrense". 
      1. "kun N ganger": Rabattkoden kan bare brukes
  • Fraktbestilling og spørsmål relatert til frakt

    Fraktbestilling ved nettbutikkordrer

    1) Booking gjøres ved å klikke på «Bestill frakt» på en ordre

    1. Det blir da laget en forsendelse for alle varelinjene i ordren
      1. Pakke postkassen:  Bør ikke brukes på dyre varer over 1000 kroner. Pakkene er ikke forsikret og du får ingenting igjen om pakken skades eller mistes. Dersom pakken er for stor for en vanlig postkasse bør uansett pakke til hentested benyttes!
      2. Pakke til hentested:  Nærmeste hentesteder til kundens adresse/postnummer står i nedtrekksmenyen. Det er angitt om kunden har valgt hentested i checkout
    2. Klikk på «Lagre og fortsett» for å gjøre bookingen. Det er ikke nødvendig å
  • Bestille Stripe konto

    Stripe.com er en av verdens største leverandører av betalingstjenester. Retailhub benytter Stripe for kredittkortbetaling (Visa, Mastercard med mer), Apple Pay og Google Pay. 

    Konto hos Stripe får du samme dag som den bestilles. Slik setter du opp en konto (klikk på bildene for å se dem i stort format): 

    1) Gå til dashboard.stripe.com/register

    Legg inn din epost, fullt navn på deg som person (bedriftsnavn legges inn senere) og lag et passord. Klikk på "Create Account".  

    2) Du må deretter bekrefte epost adressen din. Klikk på "Verify email address" når du har mottatt denne.

    3) Du blir sendt til Stripe

  • Produsenter

    Denne siden viser alle produsenter / merker du har i nettbutikken. 

    • Rekkefølgen på produsentene kan justeres ved å endre verdi i kolonnen "Rekkefølge". 
      • Produsenter med lavest verdi vises øverst.  
      • I skjermbildet under vil "Tommy Hilfiger" (123) vises før den større verdien til "Superdry" (210). Selve tallet i "Rekkefølge" kolonnen har altså ingenting å si, bare om det er større eller mindre enn andre produsenter i listen. 
      • Dersom "rekkefølge" har verdien "0" vil de vises i en tilfeldig rekkefølge. Klikk "rediger" for å endre verdien for rekkefølge.
      • Tips: Dersom rekkefølgen angis som 1,2,3,4,5 etc kan det være samtlige verdier må endres
  • Bildebanker

    På "Bildebanker" kan du få oversikt over alle bildekilder for produsentene dine. Denne oversikten finner du på Admin > Konfigurasjon > Bildebanker.

    Introduksjon til bildebankoversikten

    For hvert merke er det angitt en eller flere nettadresser i kolonnen URL. Det er derfra Retailhub henter bilder for hvert merke. 

    • Husk at du må ha tillatelse fra dine produsenter for å benytte deres bilder i din egen nettbutikk! De fleste butikker sender en epost til sine kontaktpersoner, og spør om de kan benytte bilder fra kildene angitt i bildebankoversikten.
    • Det kan være flere kilder for samme merke. Ofte henter Retailhub bilder både fra produsentens
  • Lage salgsbannere

    Salgsbannere settes opp på samme måte som vanlige bannere. For å linke disse videre til salget må du legge inn en spesiell link. 

    • Link til alle salgsvarer: /salg
    • Link til salg på dameklær: /dame/?osFilters=1
    • Link til salg på herreklær: /herre/?osFilters=1
    • Link til salg på barneklær: /barn/?osFilters=1

    Du kan også linke til kategorier og underkategorier. Om du kun vil reklamere for jakkene du har på salg, kan du bruke linken: /jakker/?osFilters=1. For herresko blir linken: /herresko/?osFilters=1. Salgslinken blir altså /kategorinavn/?osFilters=1

  • Elisa / Sprii.io Liveshopping

    Retailhub har integrasjon mot Sprii.io (tidligere kalt Elisa) for Liveshopping. Registrer deg som kunde på Sprii.io. Sprii vil ha alt av opplæring og support knyttet til dette.

    For å koble til nettbutikkens produktkatalog gjør du følgende:

    1. Send epost til support@retailhub.no og be om at vi sender deg API nøkkel. 
    2. Logg inn på https://app.sprii.io/
    3. Gå til Sideinnstillinger > Ehandel integrasjoner og klikk på "Nopcommerce"
    4. Legg inn mottatt API nøkkel og klikk "Run full product sync"
  • Kategori og produsentbeskrivelser

    Utfyllende og unikt innhold verdsettes sterkt av søkemotorene og vil resultere i høyere plasseringer på søkeresultatene og flere ordrer/forespørsler til butikken.

    I våre nettbutikker kan du enkelt legge inn tekst på kategori og produsentsider. Beskrivelsene ser du øverste på kategori og merkesidene i nettbutikken.

    En unik funksjonalitet hos Retailhub er muligheten for å legge til beskrivelser på kombinasjoner av kategori+merke (f.eks. "Gant bukser"). Her er det langt mindre konkurranse og enklere å få høyere plassering hos Google. 

    Legge inn kategori- og produsentbeskrivelser

    For å legge inn kategori og merkebeskrivelser gjør du følgende:

    1) Gå til Innhold > Kategori- og produsentbeskrivelser

    2) Klikk

  • Returpolicy i nettbutikken

    Våre butikker har ulike måter å håndtere returer på. Det er derfor er det ikke laget et fastsatt løp for returer, men under er en del råd og alternativer.

    Om returer og gebyrer

    Felles for alle våre nettbutikker gjelder dette:

    • Kundene har 14 dagers angrerett på alle nettkjøp i Norge i henhold til angrerettloven. De 14 dagene gjelder fra tidspunktet varen er levert til kunde/hentested. Angrerett gjelder også ved Klikk & Hent der kunden betaler for varen i nettbutikken. Se forbrukerrådets veileder. Se også vanlige spørsmål om angrerett. 
    • Det sendes automatisk ut et ferdig utfylt angrerettskjema når dere sender varene. Angrerettskjemaet eksisterer bare
  • Sette opp "Vipps på nett"

    Dere vil motta svar på søknaden om Vipps på nett i løpet 0-2 uker. Se mer informasjon om søknaden her.

    1) Når Vipps på nett kontoen er klar vil dere motta en epost som vist under (klikk for å se i stort format). Nederst i eposten står det et "Merchant Serial Number". 

    2) Logg inn i nettbutikkens admin. Gå til Konfigurasjon > Betalingsmetoder og klikk på "Konfigurer" på Vipps raden. 

    3) Legg inn ditt "Merchant Serial Number" i feltet og klikk på "Test Vipps Oppsett" for å bekrefte at oppsettet er korrekt. 

    Om testen er vellykket blir Vipps automatisk aktivert i

  • Produkter - Synkronisering med datakasse

    I nettbutikkens Admin > Katalog > Produktliste finner du alle varer som har blitt overført fra datakassen til nettbutikken. 

    Innhold: 

    Slik fungerer synkronisering med datakassen 

    1) Butikken legger varen inn i sin datakasse og setter produktet til "webvare", "Synlig på web" eller tilsvarende i datakassen. Dette overfører varen til nettbutikken. Dersom butikken skrur av "synlig på web" i datakassen skjer ingenting i nettbutikken. 

    2) Varene blir tilgjengelig i nettbutikken i den rekkefølgen de settes som synlig på web i datakassen. Dette er også rekkefølgen varene vil vises i på kategori- og merkesider. Ved første gangs oppsett av nettbutikken kan det

  • Motta ordrer fra vår portal brandsonly.no

    Oppnå økt salg til svært lav kostnad ved å vise dine varer på vår portal www.brandsonly.no. 

    1. Slik fungerer portalen brandsonly.no

    På portalen www.brandsonly.no vises varer fra alle Retailhubs nettbutikker som ønsker det. Med over 60 000 unike varer fra over 80 ulike nettbutikker, er dette et av nettstedene med størst utvalg av varer på nett i Norge innen klær, sko og interiør.

    Portalen er IKKE en markedsplass, men sender trafikken videre til den enkelte butikks webshop der salget skjer (på samme måte som f.eks. prisjakt.no). Under hver vare på brandsonly.no vises det hvilken butikk som har varen. Dersom flere butikker

  • Oppsett bannere

    1. Gå til Innhold > Nettbutikkbannere
    2. Klikk “Legg til ny”
    3. Her ligger det et utvalg ferdige maler. “Hovedbanner” vil legge seg helt øverst på nettsiden, og «Kategoribannere» under
    4. Velg en banner du vil ta utgangspunkt i
    5. Marker teksten for å endre den. Da vil du også få opp alternativer for skriftstørrelse, farger osv.

    Klikk på bilde-ikonet helt til venstre for å laste opp et bilde

    Klikk på A-ikonet for å endre skriftfarge

    Klikk på pensel-ikonet for å legge til en bakgrunnsfarge

    Klikk på halvmåne-ikonet for å legge til en overleggs-farge. Velg gjerne svart slik at teksten synes bedre

    Klikk på link-ikonet

  • Sette opp Klarna i nettbutikken

    Her beskrives hvordan du setter opp Klarna i nettbutikken. Husk at du må søke om Klarna konto først. 

    Hente Klarna API nøkler fra portal

    Når du har mottatt bekreftelse fra Klarna på at kontoen er godkjent må du legge inn såkalte API nøkler i nettbutikken. Dette er unike identifikatorer som sikrer at betalingen blir gjennomført og pengene havner på din konto. 

    (Har du ikke konto må du sende inn søknad. Se beskrivelse her.)

    1) Logg inn på Klarna portalen: portal.klarna.com

    2) Gå til "Innstillinger" og klikk "Genererer ny API legitimasjon".  

    3) Kopier brukernavn og passord til nettbutikken (se beskrivelse lengre nede).  Brukernavnet vil ligne på dette

  • Produkter - Benytt automatiske produkt/bildeforslag i produktlisten

    Retailhub kan automatisk hente produktbilder og produktbeskrivelser fra alle typer bildebanker, nettbutikker, B2B systemer, dropbox mapper og andre lagringsmedier. Forslagene vises i kolonnen "bildesøk" i produktlisten. (Nedenfor benytter vi begrepet "stylenummer" istedenfor "produsentens varenummer")

    "Eksakt match" og "X stylenr & produsentmatch"

    1) Når varene importeres fra datakassen gjenkjenner Retailhub produsent og produsentens vareid. Retailhubs plattform søker umiddelbart etter varen i leverandørens bildebanker.

    2) Det tar mellom 2 minutter og 24 timer å få importert produkt/bildeforslagene slik at de vises i produktlisten. Det finnes normalt følgende statuser:

    • "Eksakt match" - Foreslått(e) vare(er) har identisk merke/produsent + stylenummer + fargenavn/fargekode. Da er
  • Ordreeksport og innstillinger for datakasser

    For en rekke datakasser har vi automatisk ordreeksport til datakassen. 

    I nettbutikken kan du holde pekeren over spørsmålstegnet for å se forklaring på innstillingene, men vi har også laget beskrivelser under for oppsett per datakasse.

    Ordreeksport og innstillinger - Front Systems

    Salg fra nettbutikken registreres på en fast "webkunde" i Front Systems, og alle fraktinntekter registreres på et dedikert fraktprodukt. Les også vår veiledning i regnskapsføring for nettbutikken. Gjør følgende for å sette opp ordreeksport:

    1) I nettbutikken, gå til Admin > Konfigurasjon > Butikkinnstillinger. Scroll ned til "Datakasse - API innstillinger - Front Systems"

    2) Huk av for "Eksporter nettbutikkordrer til datakassen 

    3) Velg lager for

  • Sette opp Stripe i nettbutikken (Apple Pay / Google Pay)

    For å sette opp stripe må du først bestille Stripe konto. 

    Når kontoen er etablert må det legges inn såkalte API nøkler i nettbutikken. Disse identifiserer deg som kunde ovenfor Stripe og skal behandles konfidensielt. Alle butikker har testnøkler og produksjonsnøkler. 

    Steg A) Finne API nøkler i Stripe Portalen

    1) Logg inn på https://dashboard.stripe.com

    2) Klikk på "Api Keys" i menyen til venstre eller gå til https://dashboard.stripe.com/apikeys

    3) Klikk på "reveal live keys".  Du skal deretter kopiere både "publishable key" og "secret key" til nettbutikken.  

    • Publishable key begynner med "pk_live....." og secret key begynner med "sk_live..."
    • Begge nøklene er svært lange (rundt 100 tegn)
  • Lage egne informasjonssider / Om oss / Størrelsesguide

    Det er lett å lage egne informasjonssider der butikken kan lage en størrelsesguide eller en "om oss" side.  

    1) Gå til Innhold > Informasjonssider

    2) Klikk "Ny"

    3) Legg inn ønsket tittel og skriv ønsket tekst. 

    4) Lenke til informasjonssiden kan legges inn under "Min konto" (kolonne 2) eller "Kundeservice" (kolonne 3) nederst i nettbutikken. Klikk "Lagre" når du er ferdig.

    Lag lenke til "Om Oss" siden fra en banner eller annen informasjonsside

    1. Klikk "Enkel" knappen øverst for å vise flere alternativer.
    2. Klikk på "SEO" seksjonen (SEO = Search Engine Optimalisation eller søkemotoroptimalisering på norsk).
    3. I feltet "søkemotorvennlig navn" står
  • Alt om Google Shopping

    Innhold

    Hva er Google shopping annonser? 

    Google Shopping annonser er de bildeannonsene du ser øverst når du søker på Google. Bruken av bilder gir klart mye bedre konvertering enn de tradisjonelle tekstannonsene på Google, og Google Shopping er en av de mest effektive markedsføringskanaler tilgjengelig for lokale nettbutikker. 

    Retailhub sender daglig en liste over alle varene i din nettbutikk med bilder, produktnavn og beskrivelser til Google. Selve annonsen lages automatisk basert på denne produktinformasjonen. 1000 ulike produkter gir altså 1000 ulike annonser, helt uten at butikken selv behøver å gjøre noe som helst. 

    Når en person søker etter noe på

  • Endre passord på admin bruker

    For å endre passord på admin brukeren gjør du følgende: 

    1) Logg inn som administrator og gå til nettbutikken

    2) Klikk på "Min Konto"

    3) Klikk på "Endre Passord" og legg inn nytt passord i feltene der. 

  • Produkter - Redigere og publisere produkter fra automatiske bildeforslag

    Etter å ha klikket "overfør" i produklisten vil skjembildet nedenfor dukke opp.  Les først artikkelen: Produkter - Benytt automatiske produkt/bildeforslag i produktlisten

    På denne siden gjøres nødvendige justeringer før varen publiseres/overføres til butikken. For å publisere en forslått vare må du bare: 

    1. Legge på kategorier
    2. Eventuelt justere produktnavn og beskrivelse
    3. Eventuelt endre forsidebilde
    4. Klikke på "overføre til dinbutikk"

    Under er mer detaljert forklaring på alle delene av overføringsbildet. 

    Merk: Bildene i eksemplene er gjort utydelige med hensikt. 

    1) Kategorier

    Kategorier er viktige av følgende årsaker: 

    • En god kategoristruktur gjør det enklere for kunder å finne varene i nettbutikken
    • Kategorinavnene er tilgjengelige i nettbutikkens søkemotor og gir mer presise søkeresultater
  • Nyhetsbrev - oppsett og sync med Mailchimp

    Nyhetsbrev er en av de mest effektive markedsføringsmåtene for nettbutikker. I motsetning til en Facebook / Instagram side er dette en markedsføringskanal som du eier og kontrollerer selv. For fysiske butikker er nyhetsbrevet først og fremst en måte å sende informasjon om nyheter, salg og eventer. Abonner gjerne på nyhetsbrev fra andre nettbutikker for å få ideer til innhold og design.

    I Retailhubs nettbutikker kan du enkelt la dine kunder registrere seg for nyhetsbrev og synkronisere dine epostlister med nyhetsbrevtjenesten Mailchimp. 

    Aktivisere registrering for nyhetsbrev

    1) Gå til Admin > Konfigurasjon> Butikkinnstillinger

    2) Huk av for "Vis "registrer deg for

  • Sosiale Medier / Instagram Feed

    Det er mulig å vise bilder fra din Instagramkonto på forsiden av nettbutikken. Denne vil bli kontinuerlig oppdatert. 

    For å sette opp en slik bildestrøm må du først gi Retailhubs plattform tillatelse til å lese bilder fra din Instagramkonto. Deretter vises bildene i en egen "banner" på forsiden av nettbutikken. 

    1) Koble til din Instagramkonto

    1a) VIKTIG! gå til subdomenet "(butikknavn).retailhub.no" når du logger deg inn på nettbutikken. Hvis man ikke logger seg inn på denne måten, så vil man ikke få autorisert instagram. 

    1b) Gå til Admin > Konfigurasjon > Sosiale Medier

    1c) Gi bildestrømmen et vilkårlig navn (f.eks.

  • Kategorikobling

    Kategorikobling brukes fortrinnsvis av nye nettbutikker som har bilder og produktbeskrivelser i datakassen. 

    Det gjør det mulig å koble kategorien varen har i datakassen til Retailhubs faste kategoristruktur i nettbutikken.

    Merk at kategoristrukturen i nettbutikken da ikke kan bli mer detaljert enn det som er i datakassen. Har du alle varer på "Kjoler" i datakassen må du også koble den til "kjoler" i nettbutikken. 

    Generelt anbefaler vi å ha detaljerte kategorstruktur i nettbutikken for å øke avkastningen på Google shopping og få bedre synlighet på google søk. 

    For å lage en slik kobling gjør du følgende: 

    1) Gå til Admin > Konfigurasjon > Kategorikobling

  • Bestillingsvarer / Restordrer / Skaffevarer

    Restordrer benyttes for å selge varer som butikken ikke fysisk har på lager. Dette kalles gjerne bestillingsvarer, skaffevarer, suppleringsvarer eller restordrer. 

    Ved bestillingsvarer må butikken bestille varene fra sin leverandør, noe som medfører ekstra leveringstid for sluttkunde. Derfor har vi lagt stor vekt på å kommunisere denne ekstra leveringstiden til sluttkunden. 

    Innhold

    Slik setter du en vare som bestillingsvare 

    For å benytte bestillingsvarer gjøres følgende: 

    1) Gå til Admin > Katalog > Produkter og likk "rediger" på en vare. Huk av for "bestillingsvare"

    2) ) Velg den ekstra leveringstiden kunden må påregne ved bestilling av utsolgte varer/størrelser. Du kan legge til

  • Åpningstider

    Åpningstider finnes to steder i nettbutikken som del av oppsettet. 

    1) Åpningstider på forsiden (nederst til venstre)

    På Konfigurasjon > Butikkinnstillinger kan man legge inn og justere butikkens åpningstider. Disse benyttes for å vise åpningstider i kontakt oss feltet helt nederst til venstre i nettbutikken. I tillegg brukes de for å beregne estimert leveringsdato i tekstfeltet under "legg i handlevogn" knappen på produktsidene. 

    Det kan ta inntil 1 time før endringene er synlige på forsiden på grunn av mellomlagring.

    Teksten nederst til venstre på forsiden kan også endres manuelt ved å gå til Admin > Innhold > Informasjonssider og redigere

  • Ordrebehandling og returer

    Under er beskrivelser av ordrebehandling. Angående regnskapet bør man rådføre seg med sin regnskapsfører og vår veiledning for nettbutikk og regnskapsføring. 

    Ordrebehandling - forsendelser

    1) Når ordrer er registrert vil du vil motta varsel om dette på epost. Kunden mottar automatisk en ordrebekreftelse. Fjern umiddelbart produktet fra butikken så det ikke blir solgt til andre kunder. Gå inn på Salg > Ordrer og klikk på "Vis" for aktuell ordre. 

    2) Gå nedover på siden til du finner knappen "Bestill Frakt"

     

    3) For varer som skal sendes klikker du "Bestill Frakt" og booker frakt og henting fra Postnord eller Bring som beskrevet her https://support.retailhub.no/i31-slik-booker-du-frakt

    • En
  • Importere varedata fra Excel til datakassen

    Introduksjon

    Lokale butikker bruker mye tid på å legge inn varedata i sine datakasser. Manuell innlegging av varer gir også rom for skrivefeil og unøyaktigheter som påvirker hvor mange bilder vårt system klarer å finne i bildebankene. 

    De fleste datakasser kan importere varelister i Excel, men disse filene krever normalt en god del bearbeiding i Excel for å kunne importeres. De fleste som driver lokale butikker har lite kunnskap om hvordan dette kan gjøres i Excel og de fleste butikker legger derfor inn varer manuelt. 

    For å importere en Excel fil til datakassen kreves normalt følgende bearbeiding av Excelfilen:

    • Produsentnavn
  • Lag egne produktsamlinger

    Noen ganger vil butikker ønske å lage sine egne samlinger av produkter. Dette kan for eksempel være samlinger med julegavetips, 17.mai antrekk, farsdag, morsdag, barnehagestart og skolestart. Disse anledningene er ikke hensiktsmessig å ha som egne kategorier på permanent basis. Istedenfor kan en benytte produktsamlinger til å lage dette. 

    NB! Produksamlinger er ikke kategorier og vil ikke være tilgjengelig når du publiserer varer. Istedenfor lager den en ny URL som samler kategorier, merker, produkter etter de reglene du legger inn i produktsamlingen. 

    Eksempel 1 - Lage produktsamlinger som kombinerer kategorier

    1) Egne samlinger lages enkelt ved å gå til Admin > Katalog

  • Oppsett Fraktbetaling, fraktfakturaer, fraktbetaling og fakturaadresse

    Sette opp fraktbetaling første gang

    Alle fakturaer fra Postnord og Bring sendes samlet til Retailhub AS. For å få en effektiv viderefakturering til den enkelt butikk må butikkene legge inn et betalingskort for å betale frakten. Dette kan være et debitkort eller kredittkort. Det gjøres bare ved første gangs oppsett og det er ikke mulig å booke frakt automatisk uten å legge inn et gyldig betalingskort.

    Slik registrerer du et betalingskort:

    1. Gå inn på en ordre (eller Salg > Fraktbestillinger)
    2. Klikk «Bestill frakt»
    3. Klikk på «sign up» og legg inn firmainformasjon og kredittkort i de påfølgende sidene
    4. Når kredittkort er
  • Slik øker du avkastningen på Google Shopping

    Vi får jevnlige spørsmål om hvordan butikkene kan øke nettsalget sitt. Tipsene under er laget hovedsaklig for Google Shopping annonser, men vil også ha stor effekt på organisk trafikk fra søkemotorer (gratistrafikken). Les først info om Google Shopping her: https://support.retailhub.no/i37-google-shopping.

    Det er viktig å forstå at Google Shopping benytter produktnavnet til å matche med hva kunder søker etter. Produktnavn som er mest mulig lik kundens søkeord vil ha mye større sannsynlighet for å vises som søkeresultat. 

    Produktbeskrivelser er viktige for organiske søk, men benyttes i liten grad for Google Shopping annonser. Når vi snakker nedenfor om å jobbe med produktnavnene og kategoriene

  • Produktsøker

    Produktsøkeren er en oversikt over alle produkter Retailhubs plattform aktivt søker etter bilder for.

    Produkter og varenummer gjenkjennes automatisk ved import fra datakassen. Butikkene trenger butikken normalt ikke å benytte denne siden i det hele tatt.

    Det søkes etter varene umiddelbart etter varene er importert fra datakassen og for alle varene på listen hver uke. 

    Produktsøkeren kan også brukes for å laste ned produktinformasjon for hvilket som helst stylenummer, uavhengig av om det finnes i datakassen eller ikke. Gjør da følgende: 

    1. Klikk "Legg til"
    2. Legg inn produsent
    3. Legg inn produsentens vareid
    4. Klikk "Oppdater"

    Produktet vil normalt bli importert i løpet

  • Vanlige spørsmål om angrerett

    Under er en oversikt over vanlige spørsmål vi får om angrerett fra våre butikker. Omtrent alle svar er hentet fra Forbrukerrådets sider om angrerett og deres meget utfyllende veileder. 

    Retailhub gir ikke juridiske råd og butikker bes skaffe kvalifisert juridisk bistand ved spesifikke saker. 

    De fleste av våre butikker har god kjennskap til at det eksisterer en angrerett og vi beskriver derfor bare vanlige spørsmål utover det.

    Slik hjelper Retailhub deg til å overholde angrerettloven

    • Alle våre butikker benytter Forbrukersrådets standard salgsbetingelser som utgangspunkt og den ligger klar som "salgsbetingelser" nederst i alle våre butikker. Butikken redigere denne ved å gå
  • Produsentkobling

    Når Retailhub importerer varer fra datakassen må produsentnavn kobles mot tilsvarende produsentnavn i Retailhubs system. Det kan fort skje at produsentens navn er skrevet litt annerledes i datakassen enn i vårt system. Dette kan for eksempel være en enkelt bokstav eller et mellomrom som er forskjellig. 

    Produkter uten produsentkobling:

    • vil ikke få automatiske bildeforslag
    • blir ikke vist under merket i butikken eller vist når kunder søker etter merket
    • vil få dårligere resultater i Google Shopping når produsentnavn mangler. 

    Det er derfor avgjørende for nettbutikkens salg at produsentkobling gjøres. Gjør følgende: 

    1) Gå til Konfigurasjon > Produsentkobling

    2) Klikk rediger på den

  • Nettbutikkordrer og regnskapsføring

    Under er en beskrivelse av hvordan systemet teknisk sett fungerer og hva som er vanlige rutine for regnskapsføring. 

    Butikkene må alltid rådføre seg med sin regnskapsfører om hvordan inntekter og transaksjoner fra nettbutikken skal føres. 

    Felles for alle nettbutikker og datakasser

    • Det er datakassen som er utgangspunktet for all regnskapsføring. Ordrer må alltid registreres i datakassen, enten det skjer med automatisk overføring eller manuell innlegging av hver ordre. Dette er nødvendig for å oppdatere lager i datakassen etter et nettsalg. Det gjør også rutinene enklere for regnskapsfører. 
    • Salget fra nettbutikken registreres normalt i datakassen enten ved bruk av et fast
  • Salgspriser vises ikke på Google shopping?

    For salgsvarer kan Google i noen tilfeller legge til en tekst "SALG" på varen i Google Shopping annonsene. 

    Retailhub legges automatisk på "Sale_price" i produktfeeden til Google som vist i eksempelet under.  Butikken trenger altså ikke å gjøre noe for å få sendt salgsprisen til Google. 

    Salgsplakaten vil kunne vises om følgende kriterier er oppfylt: 

    • Produktet har hatt førprisen i minimum 30 dager
    • Rabatten er mellom 5% og 90%

    Les utfyllende beskrivelse her:  https://support.google.com/merchants/answer/6324471 og her https://support.google.com/merchants/answer/9017019.

    Det er likevel helt opp til Google om salgsplakaten vises. Du kan se hvor mange varer som viser salgsplakat ved å gå til Google Merchant Center gå

  • Legge inn / bytte kredittkort i Google Shopping

    Legge inn kredittkort i Google Shopping første gang

    Når du logger deg inn på Google Ads første gang må du legge inn et kredittkort for at annonsene skal starte. Det vil normalt stå en rød advarsel om at kredittkort ikke er lagt inn. 

    Gjør følgende:

    1) Klikk på "Løs Problemet". 

    2) Legg inn navn, kredittkort informasjon og adresse

    3) Klikk "Lagre"

    Bytte kredittkort for Google Shopping

    Dersom du ønsker å bytte kredittkort på din Google Ads konto, uten at det forrige er utløpt, gjør du følgende:

    1) Gå til Google Ads og klikk på Verktøy og innstillinger

    2) Klikk på "Innstillinger" på menyen

  • Vise "Nyhet" skilt på varer

    Det er mulig å legge til en markering av "Nyhet" for de varene du ønsker. Dette gjøres ved å sette datoer for "Marker som nyhet" når du overfører eller redigerer et produkt. 

    Velg "Marker som nyhet" nederst til høyre og deretter datoer. Dersom "startdato" er tom aktiveres "Nyhet" med en gang. 

    Det er også mulig å sette en standard "Marker som nyhet" tidsperiode i dager på "Produkter" → Trykk rediger på hvilken som helst vare → "Innstillinger" øverst i hjørnet til høyre. Når man da setter "Marker som nyhet" vil riktig sluttdato automatisk settes inn. 

  • Slik finner du fakturaene fra Google Ads/Shopping

    1) Logg inn på ads.google.com

    2) Klikk på "Verktøy og Innstillinger" øverst til høyre ("Tools & Settings" hvis du har det på engelsk). Bruker dere det nye Google Ads designet velger dere "Fakturering" ("Billing" hvis du har det på engelsk), som dere finner helt til venstre.

    3) Velg "Dokumenter" i menyen som dukker opp   ("Transactions" eller "Documents" på engelsk). 

    4) Velg aktuell måned/periode og enten last ned enkeltvise transaksjoner eller oppsummeringen per måned. Klikk på lenken der det står noe lignende "Visa/Mastercard belastning" for å få ut en kvittering per kredittkortbelastning. Det er normalt disse regnskapsfører ønsker. 

    Det er dessverre

  • Oppsett Instagram shopping - tagg produkter på Instagram/Facebook

    Tagg produkter på Instagram og gjør det enkelt for kundene dine å se priser, flere bilder og klikke seg inn på nettbutikken. Les vår bloggpost om Instagram Shopping. 

    Du må være Admin for både Instagram og Facebook siden for å sette dette opp. 

    1) Konverter Instagram kontoen til en bedriftskonto

    1. I Instagram-appen åpner du bedriftsprofilen din.
    2. Trykk på ☰-ikonet.
    3. Trykk på Innstillinger.
    4. Trykk Konto > Bytt til Profesjonell konto.
    5. Velg en kategori for bedriften din, bekreft kontaktinformasjonen din og koble til bedriftssiden på Facebook.

    2) Sett opp Facebook Business Manager

    2.1) Gå til https://business.facebook.com/ 

    Dersom du kommer til Facebook Business Suite, kan du bytte til business manager

  • Få tilbake produkt som er slettet i nettbutikken

    Noen ganger sletter butikker en vare i nettbutikken ved en feiltagelse og ønsker å få varen tilbake. Det avhenger av datakassen din hvor lett dette er å få tilbake. 

    Duell

    Gjør en endring på vareid. I eksempelet under har vi endret vareid fra "654" til "654-0". Det vil gjøre at produktet blir importert som et nytt produkt.

    Front Systems

    Gjør en endring på produktnavnet. Legg for eksempel inn en bindestrek på slutten av navnet. Da skal varen komme tilbake i nettbutikken. 

    PCK

    (Beskrivelse kommer)

    Generelt

    Kontakt eventuelt  support@retailhub og angi vareid på den varen som ble slettet. 

  • Etablere annonsekonto Facebook

    1) Gå til business.facebook.com og klikk på "bedriftsinnstillinger"

    2) Klikk på "Annonsekontoer"

    3) Klikk "Legg til"

     

    4) Dersom du har en eksisterende annonsekonto for Facebooksiden din kan du velge "legg til annonsekonto". Eksempelvis dersom du har fremmet innlegg på din Facebook side

    5) Dersom du ikke har annonsekonto klikker du "Opprett ny Annonsekonto", gir den et navn og velger riktig valuta. Deretter må du legge inn betalingsinformasjon. 

  • Shop the look

    1. Gå til Katalog > Produkter
    2. Klikk pilen ned på «Ny» og velg «Shop the look»
    3. Klikk på «Last opp» og last opp bilde(r) av antrekket
    4. Klikk «Legg til nytt tilknyttet produkt» og last opp produktene vist på antrekket. 

             Huk av boksene til venstre for å velge produkter og klikk «Lagre» 

        5. Velg passende kategori for "shop the look" produktet. Det er lagt inn en kategori som heter «Antrekk» under Herre, Dame og Barn som kan benyttes. Man kan også legge produktet i flere kategorier.

        6. Skriv en liten beskrivelse om du vil