Kunnskapsbase: Salg - Frakt & Ordrebehandling

  • Bestille og sette opp etikettskrivere

    Dere velger selv om dere ønsker å skrive ut på vanlig A4 printer eller kjøpe en dedikert etikettskriver. De fleste begynner med A4 skriver når de har få ordrer og kjøpe en etikettskriver etter hvert som volumet øker.

    Bestille etikettskriver

    Etikettskriver bestilles her https://shop.logistra.no

    • Den rimeligste etikettskriveren holder for de fleste med normalt volum
    • I tillegg til etikettskriver anbefaler vi å også bestille Direct Print, slik at etiketten skrives ut automatisk når booking gjøres. Man sparer altså noen klikk per ordre og de fleste setter stor pris på dette: https://shop.logistra.no/collections/directprint. Dere bør bestille den uten RFID.  

    Etter dere har lagt inn

  • Valgfritt hentested i kassen/checkout

    Gjør utsjekk enda mer fleksibelt for kunden ved at de kan velge mellom å få varen levert i postkasse eller til hentested. Kunden får da også mulighet til å kunne velge spesifikt hentested.

    Her vil det også komme mulighet for flere fraktmetoder i fremtiden. 

    Bytte fra gammel "manuell" fraktmetode til automatiske fraktmetoder

    • Gå til Konfigurasjon > Fraktinnstillinger > Fraktmetoder

    •  Trykk «Rediger» på «Manual (Fixed or by Weight and By Total)”, fjern avhukingen for «Er aktiv» og trykk "Oppdater"

    • Trykk «Konfigurer» på «Automatiske fraktmetoder»  (Logistra shipping i skjermbildet under)
    • Trykk «Rediger» på «Pakke i postkassen» og skriv inn fraktpris, standard leveringsdager

  • Endre fraktmetoder, fraktpriser og sette varer som bare klikk&hent

    Det må settes opp en fraktmetode før lansering. Fraktmetoden angir fraktprisen og estimert leveringstid for ordrene i nettbutikken. 

    Endre fraktpriser og estimerte leveringsdager

    1) Gå til Konfigurasjon > Fraktinnstillinger > Fraktmetoder

    2)  Klikk "Konfigurer" på raden for Automatiske fraktmetoder. 

    3) Klikk på "Rediger" og endre fraktpriser.  Selv om kunden velger "Pakke i postkassen" kan dette overstyres av butikken selv ved fraktbooking. Ved "gratis frakt over X" er det den billigste fraktmetoden som blir gratis. 

    Endre gratis frakt over X

    De fleste butikker tilbyr gratis frakt over et visst beløp. Dette setter du på Konfigurasjon > Butikkinnstillinger under "Fraktinnstillinger". Se beskrivelse her. 

    Råd om

  • Fraktbestilling og spørsmål relatert til frakt

    Fraktbestilling ved nettbutikkordrer

    1) Booking gjøres ved å klikke på «Bestill frakt» på en ordre

    1. Det blir da laget en forsendelse for alle varelinjene i ordren
      1. Pakke postkassen:  Bør ikke brukes på dyre varer over 1000 kroner. Pakkene er ikke forsikret og du får ingenting igjen om pakken skades eller mistes. Dersom pakken er for stor for en vanlig postkasse bør uansett pakke til hentested benyttes!
      2. Pakke til hentested:  Nærmeste hentesteder til kundens adresse/postnummer står i nedtrekksmenyen. Det er angitt om kunden har valgt hentested i checkout
    2. Klikk på «Lagre og fortsett» for å gjøre bookingen. Det er ikke nødvendig å
  • Returpolicy i nettbutikken

    Våre butikker har ulike måter å håndtere returer på. Det er derfor er det ikke laget et fastsatt løp for returer, men under er en del råd og alternativer.

    Om returer og gebyrer

    Felles for alle våre nettbutikker gjelder dette:

    • Kundene har 14 dagers angrerett på alle nettkjøp i Norge i henhold til angrerettloven. De 14 dagene gjelder fra tidspunktet varen er levert til kunde/hentested. Angrerett gjelder også ved Klikk & Hent der kunden betaler for varen i nettbutikken. Se forbrukerrådets veileder. Se også vanlige spørsmål om angrerett. 
    • Det sendes automatisk ut et ferdig utfylt angrerettskjema når dere sender varene. Angrerettskjemaet eksisterer bare
  • Ordreeksport og innstillinger for datakasser

    For en rekke datakasser har vi automatisk ordreeksport til datakassen. 

    I nettbutikken kan du holde pekeren over spørsmålstegnet for å se forklaring på innstillingene, men vi har også laget beskrivelser under for oppsett per datakasse.

    Ordreeksport og innstillinger - Front Systems

    Salg fra nettbutikken registreres på en fast "webkunde" i Front Systems, og alle fraktinntekter registreres på et dedikert fraktprodukt. Les også vår veiledning i regnskapsføring for nettbutikken. Gjør følgende for å sette opp ordreeksport:

    1) I nettbutikken, gå til Admin > Konfigurasjon > Butikkinnstillinger. Scroll ned til "Datakasse - API innstillinger - Front Systems"

    2) Huk av for "Eksporter nettbutikkordrer til datakassen 

    3) Velg lager for

  • Ordrebehandling og returer

    Under er beskrivelser av ordrebehandling. Angående regnskapet bør man rådføre seg med sin regnskapsfører og vår veiledning for nettbutikk og regnskapsføring. 

    Ordrebehandling - forsendelser

    1) Når ordrer er registrert vil du vil motta varsel om dette på epost. Kunden mottar automatisk en ordrebekreftelse. Fjern umiddelbart produktet fra butikken så det ikke blir solgt til andre kunder. Gå inn på Salg > Ordrer og klikk på "Vis" for aktuell ordre. 

    2) Gå nedover på siden til du finner knappen "Bestill Frakt"

     

    3) For varer som skal sendes klikker du "Bestill Frakt" og booker frakt og henting fra Postnord eller Bring som beskrevet her https://support.retailhub.no/i31-slik-booker-du-frakt

    • En
  • Oppsett Fraktbetaling, fraktfakturaer, fraktbetaling og fakturaadresse

    Sette opp fraktbetaling første gang

    Alle fakturaer fra Postnord og Bring sendes samlet til Retailhub AS. For å få en effektiv viderefakturering til den enkelt butikk må butikkene legge inn et betalingskort for å betale frakten. Dette kan være et debitkort eller kredittkort. Det gjøres bare ved første gangs oppsett og det er ikke mulig å booke frakt automatisk uten å legge inn et gyldig betalingskort.

    Slik registrerer du et betalingskort:

    1. Gå inn på en ordre (eller Salg > Fraktbestillinger)
    2. Klikk «Bestill frakt»
    3. Klikk på «sign up» og legg inn firmainformasjon og kredittkort i de påfølgende sidene
    4. Når kredittkort er
  • Vanlige spørsmål om angrerett

    Under er en oversikt over vanlige spørsmål vi får om angrerett fra våre butikker. Omtrent alle svar er hentet fra Forbrukerrådets sider om angrerett og deres meget utfyllende veileder. 

    Retailhub gir ikke juridiske råd og butikker bes skaffe kvalifisert juridisk bistand ved spesifikke saker. 

    De fleste av våre butikker har god kjennskap til at det eksisterer en angrerett og vi beskriver derfor bare vanlige spørsmål utover det.

    Slik hjelper Retailhub deg til å overholde angrerettloven

    • Alle våre butikker benytter Forbrukersrådets standard salgsbetingelser som utgangspunkt og den ligger klar som "salgsbetingelser" nederst i alle våre butikker. Butikken redigere denne ved å gå
  • Nettbutikkordrer og regnskapsføring

    Under er en beskrivelse av hvordan systemet teknisk sett fungerer og hva som er vanlige rutine for regnskapsføring. 

    Butikkene må alltid rådføre seg med sin regnskapsfører om hvordan inntekter og transaksjoner fra nettbutikken skal føres. 

    Felles for alle nettbutikker og datakasser

    • Det er datakassen som er utgangspunktet for all regnskapsføring. Ordrer må alltid registreres i datakassen, enten det skjer med automatisk overføring eller manuell innlegging av hver ordre. Dette er nødvendig for å oppdatere lager i datakassen etter et nettsalg. Det gjør også rutinene enklere for regnskapsfører. 
    • Salget fra nettbutikken registreres normalt i datakassen enten ved bruk av et fast