Lage rabatter
Du kan enkelt lage tidsbestemte rabatter for enkeltprodukter eller alle varene fra et merke eller en kategori. Man setter først opp en rabattprosent og deretter om det er kategorier, merker eller enkeltprodukter den skal gjelde for.
Dersom du ønsker å permanent sette ned prisen for enkeltvarer er dette normalt synkronisert med datakassen. For butikker uten integrasjon kan man gjøre dette via Bulkredigering på Katalog>Produkter siden.
- Sett opp rabattstrukturen først
- Velg deretter hvilke produkter, kategorier eller merker rabatten gjelder for
- Eksempel - Rabatt på alle varer
- Eksempel - Rabatt ved registrering som kunde/nyhetsbrev / rabatt som brukes 1 gang
- Eksempel - Rabatt kr 300 på alle jakker
- Eksempel - Gratis frakt 1 uke
- Eksempel - Rabatt på "gamle" varer
- Eksempel - 3 for 2 rabatter (kjøp X få Y rabatter)
- Eksempel - 30% rabatt på en valgfri vare
- Rabatter fra PCK, Duell og Smartstore
Sett opp rabattstrukturen først
1) Gå til Kampanjer > Rabatter
2) Klikk "Ny"
3) Legg til et beskrivende navn på rabatten. F.eks. "Januarsalg -50%"
4) Velg rabattype
- "Rabatt på enkeltprodukter": Lag rabatter på enkeltprodukter
- "Rabatt på kategorier": Lag rabatter på alle varene i en kategorier med underkategorier
- "Rabatt på produsenter": Lag rabatter på alle varene fra en et merke/leverandør
5) Velg "bruk prosent" om du ønsker å oppgi rabatt i prosent. Ellers oppgi rabatt i hele kroner.
6) "Rabattprosent": rabatten i prosent.
7) "Startdato": Dato og tidspunktet rabatten gjelder fra. Dersom ingen startdato oppgis vil rabatten gjelde øyeblikkelig.
"Sluttdato": Hvor lenge rabatten gjelder til. Etter det angitte dato/tidspunktet vil rabatten automatisk forsvinne. Dersom ingen sluttdato oppgis vil rabatten gjelde til den slettes manuelt.
Når rabatten f.eks. skal gjelde hele 25 og 26 november settes sluttdato til 27.nov kl. 00:00 (etter midnatt).
Klikk på "Lagre og fortsett" for å lagre rabattstrukturen
De andre valgmulighetene kan man normalt se bort fra ved vanlige rabatter. Rabattprosenten dukker automatisk opp på produktbildene når en vare har nedsatt pris.
Velg deretter hvilke produkter, kategorier eller merker rabatten gjelder for
Eksempel når "Rabatt på enkeltprodukter" ble valgt nedenfor:
1) Klikk "Legg til produkt"
(klikk på bildene for å se stor versjon)
2) Du får da en popup skjerm med en produktliste. Huk av for de produktene du ønsker å gi rabatt for. Du må lagre før du bytter til side 2 eller annen side. Vis f.eks. 100 rader nederst for å huke av mange varer på en gang og deretter lagre.
3) Scroll ned og klikk "Lagre". Rabatten vil da bli aktivert på angitte datoer
Eksempel - Rabatt på alle varer
Ved rabatt på alle varer lønner det seg å velge "rabatt på produsenter". Da vil du få salgsplakaten (-25%) på alle varer. Dersom du velger rabatt på totalsum vises ingen salgsplakater på varene.
1) Lag ny rabatt
2) Velg "Rabatt på produsenter", sett ønsket rabattprosent og fra/til dato
3) Legg til ALLE produsentene. Det kan være produsenter på side 2 også. Kontroller at du fikk med dem.
4) Lagre
Eksempel - Rabatt ved registrering som kunde/nyhetsbrev / rabatt som brukes 1 gang
Det er mulig å begrense antall ganger en rabatt skal kunne brukes av samme kunde. Se bildet nedenfor for foreslått oppsett.
Merk at det er to måter å bruke dette oppsettet:
1) Kreve at kunden er registrert som kunde. Dette er vist i de blåmerkede feltet i bildet under. Da sikrer man at rabatten bare blir brukt 1 gang per epost, men kunden kan fremdeles registrere seg med flere eposter. Det er også en risiko at kunden ikke forstår at de må registrere seg med brukernavn og passord, i tillegg til å registrere seg for nyhetsbrev. Ingen av butikkene våre bruker derfor denne metoden i dag.
2) Droppe kravet om registrert som kunde. Da lar man være å sette opp dette kravet (blåmerket på bildet under). Kunden kan da bruke samme rabattkode flere ganger dersom de bestiller f.eks. både på desktop og på mobilen (ulike nettlesere).
Eksempel - Rabatt kr 300 på alle jakker
- Lag ny rabatt og velg "Rabatt på kategorier"
- Huk av for "Bruk på underkategorier"
- La "bruk prosent" være tom
- Angi rabattbeløpet kr 300, angi datoer og lagre.
- Evt kan man begrense til maks 1 per nettleser / kunde som i eksempelet under, men merk det bare er for kunden å kjøpe på en annen nettleser/mobil/pc for å benytte rabatten flere ganger.
- Velg hovedkategorien "jakker" for dame, herre, eller barn. Rabatter vil da virke på alle underkategorier også.
Eksempel - Gratis frakt 1 uke
1) Bruk "Tildelt til frakt"
2) Sett rabattprosent = 100
3) Sett datoer
Eksempel - Rabatt på "gamle" varer
I salgsperioder ønsker mange butikker å bare ha rabatt på gamle sesonger og beholder nyhetene til full pris. Dette kan gjøres ved å velge "rabatt på enkeltprodukter" og filtrere for "produkter eldre enn x"
A) Lag en ny rabatt med "rabatt på enkeltprodukter. Klikk "Nytt Produkt"
B) Legg inn "alder" på produktet ved å angi antall dager i felter "produkter eldre enn X dager". I eksempelet under vil den vise alle varer som ble importert til nettbutikken mer enn 180 dager fra dagens dato.
Datoen baserer seg på "opprettet dato" i produktlisten.
C) Huk av for å velge alle synlige rader. NB! Denne markerer som standard bare de 15 første radene.
D) For å enkelt markere alle varer går du nederst på på siden og velger 1000 varer. Deretter huker du av for å velge alle synlige rader.
E) Klikk "Lagre" helt nede på siden. Dette krever at du scroller hele veien ned.
Søkefunksjonen vil bare vise varer som ikke er lagt til rabatten allerede.
Eksempel - 3 for 2 rabatter (kjøp X få Y rabatter)
"3 for 2" rabatter og alle slags varianter av kjøp "X få y" kan settes opp som følger:
1) Lag ny rabatt og velg "Kjøp X få Y (3 for 2)
2) Velg om rabatten skal gjelde enkeltprodukter, kategorier eller produsenter.
3) Sett X = 2 og Y = 1 for å lage en "3 for 2" rabatt. I praksis betyr det at kunden legger 2 stk i handlekurven og får 100% rabatt på den 3 varen som legges i handlekurven. Det er mulig å lage f.eks "4 for 3" rabatter også ved å sette X = 3 og Y =1. Det er den billigste varen i handlekurven som rabatteres.
4) Huk eventuelt av "Sett antall ganger rabatten gjelder per ordre" dersom du f.eks. bare ønsker at rabatten skal gjelde en gang per ordre.
5) Lagre rabatten og husk å legge til produkter, kategorier eller produsenter nederst.
Rabatten vises som standard med rød "3 for 2" tekst på de aktuelle varene.
Eksempel - 30% rabatt på en valgfri vare
1) Lag ny rabatt og velg "Kjøp X få Y (3 for 2)
2) Sett "Kunden legger X antall i handlekurven" til verdi: 0 (null)
3) Sett "Kunden får Y antall rabattert" til verdi: 1
4) Huk av "Sett antall ganger rabatten gjelder per ordre" til 1 (uten dette vil det bli rabatt på alle varer i handlekurven).
5) Lagre rabatten og husk å legge til produkter, kategorier eller produsenter nederst.
Som standard vises ingen salgsplakater når X=0 i rabattoppsettet. Dette passer derfor best når tilbudet gjelder alle varer i butikken. Det er imidlertid mulig å lage kort tekst som "Valgfri" som vises på de varene dette gjelder. Se forklaring under.
Vise egen "salgsplakat" på "valgfri vare rabatt"
Dersom ikke alle varer skal ha rabatt i en "30% på valgfri vare" rabatt (se forklaring i punktet over) kan man lage en kort fast tekst på de varene dette gjelder som vist i eksempelet under.
Slik settes dette opp:
1) Gå til Admin > Innhold > Produktplakater. Her finnes alle standard produktplakater for Nyheter og rabatter.
2) Klikk "Lag Ny" og lag et internt navn for denne i "navn" feltet
3) Sett ønsket kort tekst. F.eks. "Valgfri". Det er bare plass til et kort indikativt ord i plakaten.
4) Velg ønsket posisjon og type produktplakat. "Salg firkantet" er den standard røde salgsplakaten.
5) Legg til betingelse "Kjøp X få Y rabatter (3 for 2)" og sett lik "True".
6) Lagre produktplakaten.
Rabatter fra PCK, Duell og Smartstore
Noen datakasser som Duell, PCK og Smartstore kan importere rabatter av typen gammel pris/ ny pris til nettbutikken.
- Rabatten importeres dersom datointervallet fra datakassen er innenfor dagens dato. Utløpte rabatter importeres ikke
- Det er ingen datostyring på disse rabattene i nettbutikken. Det er altså ingen automatisk avpublisering av disse rabattene i nettbutikken og fremtidige rabatter fra datakassen vil ikke importeres.
- Dersom en vare har importert rabatt vil denne varen ikke overstyres av rabatter i nettbutikken. Har f.eks. en vare 30% rabatt fra datakassen og du legger på 50% rabatt på alle varer i nettbutikken, vil varen fremdeles ha 30% rabatt
-
For å fjerne rabatter importert må butikken fjerne rabatten i datakassen. Eventuelt kan butikken sette en ny sluttdato som er passert eller skru av og på "synlig på web" på varer der sluttdato for rabatten alt er passert.