Butikkinnstillinger

Ved oppsett av nettbutikken er de en rekke felter som må fylles ut på Admin > Konfigurasjon > Butikkinnstillinger.

Hold også musepekeren over spørsmålstegnikonene for å se ytterligere forklaring. 

1) Navn og adresse til butikken

Legg inn butikkens navn og adresse. Dersom du har et annet juridisk navn enn butikknavn kan gjerne begge oppgis og skilles med skråstrek. For eksempel "Butikknavn/Juridisk Navn"

Adresseinformasjonen vil automatisk bli oppdatert følgende steder:

  • Kontakt oss - (nederst på forsiden)
  • Salgsbetingelser - lenke nederst på forsiden
  • Personverneklæring - lenke nederst på forsiden
  • Ordrebekreftelser og sendingsbekreftelser
  • PDF Fakturaen på ordresiden 
  • Kart på forsiden

Dette gjør det også enkelt å gjøre endringer om det skulle være nødvendig. For kjeder med et hovedkontor kan det være nødvendig å tilpasse hvordan informasjonen vises disse stedene. 

Adresseinformasjon1.jpg

2) Epost adresser

NB! Benytt alltid eposter på samme domene som nettbutikken, for eksempel "kundeservice@dinbutikkk.no" eller "nettbutikk@dinbutikk.no". Ikke bruk gmail, hotmail, online.no eller andre domeners epostadresser. Ved bruk av slike epostadresser vil svært mange eposter havne i kundens søppelmail eller rett og slett bli sperret før de havner der. Årsaken er dette oppfattes som svindel-eposter av epostprogrammene fordi din nettbutikkonto ikke er en godkjent avsender av disse epostene. 

Retailhub sende epostene gjennom en dedikert eposttjeneste som heter Sendgrid. For ditt domene setter vi opp avsenderautentisering slik at færrest mulig eposter havner i søppelposten hos kundene. 

  • Avsender epost for ordrebekreftelser: Dette er epost adressen som står som avsender for alle ordrebekreftelser, sendingsbekreftelser og velkomstepost. Det er også her du får varsel om ny ordre i nettbutikken.
    • Selve eposten settes opp hos din hosting leverandør, det vil si der du har registrert ditt domene. 
    • Kontakt din hostingleverandør for hjelp med å lese epost på mobil, pc etc. Normalt har leverandørene en detaljert beskrivelse av hvordan dette settes opp. 
    • Merk at du bør sjekke denne eposten selv om du har en egen supportepost under. Mange kunder vil bare svare på ordrebekreftelsen og forvente at noen svarer på denne. 
  • Epostens visningsnavn: Dette navnet som vises før eposten i de fleste epost programmer. Det bør være for eksempel "Kundeservice Dinbutikk". Hos kunden vil det vises "Kundeservice Dinbutikk <kundeservice@dinbutikk.no>
  • Support epost: Dette er eposten du ønsker at kunder skal ta kontakt med deg på. Eposten kan gjerne være identisk med avsenderepost. Epostadressen vil vises her: 
    • Handlekurv
    • Kasse
    • Kontakt oss - (nederst på forsiden)
    • Salgsbetingelser
    • Personverneklæring
    • Alle utgående eposter til kunder
    • PDF fakturaen på ordresiden 
    • Kart på forsiden
  • Epost for varslinger: Her vil du motta ulike produktrelaterte varslinger fra Retailhub. Dette kan for eksempel være varsel om feil brukernavn/passord. Den som administrerer nettbutikken bør være oppgitt her.   

3a) Alternativer for lager- og produsentvisning

Alternativer for lager og produsentvisning 1.jpg

Under epostadressene finnes en rekke ulike innstillinger: 

  • Vis merkenavn i produktboksen på kategorisiden: Denne viser produsentens navn under produktnavnet på alle kategorisidene. Gir normalt sett penere design. Denne bør være avhuket.

  • Vis antall på lager: Huk av for å vise antallet igjen på lager for hver størrelse. Da vil det står "3 stk igjen" dersom det er 3 varer på lager. Det anbefales å ha denne avhuket. Få igjen på lager kan skape et lite kjøpspress på kundene om å bestille før det blir utsolgt. 

    • Maks lagerantall som vises: For lagerantall større eller lik dette tallet vil det vises ">5 stk igjen". Endres tallet til 8 vil det stå ">8 stk igjen" dersom det er 8 eller flere på lager. 

  • Vis størrelser uten lagerbeholdning: Vi anbefaler normalt at denne ikke hukes av. Ved avhuking vil alle utsolgte størrelser også vises i størrelsesvelgeren (grået ut). 

  • Skjul størrelsesvelger ved bare 1 størrelse (onesize): Huk av for å ikke vises størrelsesvelgeren på produktsidene dersom det bare er en størrelse for varen. For butikker innen klær og sko fungerer det fint å ikke huke av denne. Da vil det stå "one size" på størrelsesvelgeren. For butikker i andre bransjer som opererer helt uten størrelser bør denne hukes av.  

3b) Påminnelser for forlatte handlekurver (abandon cart emails)

"Påminnelser for forlatte handlerkurver" sende en epost til kunder som har lagt inn sin epost i checkout, men har ikke fullført ordren. I eposten er det bilder av varene i den forlatte handlekurven og kunden kan med et klikk komme tilbake til akkurat de varene de jobbet med. Dette gjør det enkelt for kunden å fullføre ordren.  

Slike epost påminnelser er kjent for å ha meget god effekt. Dette er funksjonalitet som er komplisert å sette opp i mange andre systemer, men aktiveres enkelt i Retailhub.

  • Eposten sende rundt 3 timer etter at handlekurven ble forlatt
  • Du kan se alle epostene som er sendt i Admin > System > Sendte eposter
  • Epostene vil ha en overskrift som "Hei Ole Olsen, du forlot en vare i handlekurven din". Retailhub vil eksperimentere med ulike tekster for å øke effekten av disse epostene. 
  • Epostmalen kan endres ved å gå til Admin > Innhold > Epost meldingsmaler. Søk opp malen "SendAbandonCartEmailTemplate" og klikk rediger. NB! Ikke endre tekst som er omsluttet av % tegn da dette erstattes med ordentlig tekst i eposten. 

4) Fraktinnstillinger - gratis frakt over X

  • Gratis frakt over 'X':  Oppgi grense for gratis frakt. De fleste butikker har gratis frakt ved ordreverdi mellom 500 og 1500 kroner. Oppgi "0" kroner for å ha gratis frakt på alle ordre. Ved endringer i "Gratis frakt" verdien vil dette automatisk oppdateres en rekke steder:
    • Produktside
    • Handlevogn
    • Banner med fraktikoner på forsiden
  • Tidsfrist for fraktsending samme dag (klokkeslett) : Benyttes til beregnet estimert leveringstid på produktsidene. Dersom ordren mottas en hverdag før klokkeslettet bør varen sendes samme dag. Estimert leveringstid utvides en dag etter dette tidspunktet. 
  • Sporingsurl ved manuell fraktbestilling: Benyttes bare ved manuell fraktbestilling. Endre bare dersom du benytter en annen fraktleverandør enn Bring. For butikker som benytter integrert fraktbestilling med Postnord kan denne innstillingen oversees.

5) SEO / Metatittel & metabeskrivelse

Standard sidetittel og metabeskrivelse er teksten som Google vil normalt benytte for å vise i søkeresultatene på Google søk. For nye nettbutikker vil det normalt ta en del uker før nettbutikken vises som resultat. 

Det er helt valgfritt hvilken tekst som legges inn, men det kan være lurt å nevne hvilke varekategorier butikken har og hvor butikken ligger. F.eks. "Klesbutikk med klær til barn, baby og dame i Randaberg. Se vårt utvalg i nettbutikken. Vi sender over hele landet"

SEO-Metabeskrivelse2.jpg

SEO-Metabeskrivelse1.jpg

Google kan finne på å endre den teksten som vises på Google. I eksempelet under vises en annen tekst i Google søkeresultater enn det som er lagt inn som metabeskrivelse. Dette er ikke mulig å endre. 

Etter hvert vil Google også legge til lenker til de viktigste kategoriene på nettbutikken din som vist i eksempelet med www.viki.as under. Når og om det skjer kan ikke butikken selv påvirke.

SEO-Metabeskrivelse4.jpg

SEO-Metabeskrivelse3.jpg

6) Markedsføring

  • Vis dine varer på www.brandsonly.no: Vis dine varer på våre inspirasjonsportal www.brandsonly.no. Det koster foreløpig ingenting, men det vil bli en provisjon til Retailhub for ordrer fra denne portalen etter hvert. Ikke huk av denne før du har lansert nettbutikken!
  • Vis "registrer deg for nyhetsbrev" boks: Huk av dersom kunder skal ha anledning til å registrere seg for nyhetsbrev nederst på forsiden, i kassen og på "takk for ordren" siden.  Se også hvordan du synkroniserer nyhetsbrev abonnenter med Mailchimp.
  • Vis rabattkupong felt i handlekurven: Huk av for å vise "rabattkupong" i handlekurven. Bør hukes av dersom du planlegger å benytte rabattkuponger. 
  • Motta ordrer fra Miinto: (under utvikling - mer informasjon kommer)

7) Sosiale medier

Legg inn full URL til Facebook side og Instagram side. Disse vises som ikoner nederst på forsiden. Ved tomme felt vises ingen ikoner. 

Feltet "siste del av FB side" lager en en lenke til Facebook Chat som vises i handlekurven og checkout. Når kundene klikker på lenken åpnes Facebook messenger, og kunden har mulighet til å skrive en melding til butikken der.

"Retailhubno" sin Facebook chat, i eksempelet under, er ikke i bruk

Sosial Medier1.jpg

8) Faviconer og Appikoner

Faviconer er de små ikonene du kan se arkfanene i nettleseren. Se eksempler under for (fra venstre): Retailhub, Google, Gmail og Instagram.

Faviconer 1.jpg

En favicon lager du i et fotoredigeringsprogram som Adobe Photoshop, Gimp (gratis) eller tilsvarende. Dersom du ikke har et passende ikon benytter man som regel første bokstav i logoen. Lag en favicon i størrelse 260x260 px og med gjennomsiktig bakgrunn.

Slik laster du opp en favicon: 

1) Gå til realfavicongenerator.net

2) Last opp ditt PNG favicon bilde (260x260px)

3) Gå til nettbutikkens Admin > Butikkinnstillinger > Favicons og klikk på "Last opp enkel .cio fil eller ikon zip fil"

Faviconer 2.jpg

4) I vinduet som dukker opp kopierer du teksten som begynner innholder "/icons/icons_XX".  XX vil være et nummer, for eksempel "/icons/icons_78" eller "/icons/icons_103". 

Faviconer 3.jpg

5) Gå tilbake til realfavicongenerator og lim inn teksten "/icons/icons_XX"  (der xx er et nummer)

Faviconer 4.jpg

6) Gjør følgende andre innstillinger:

  • Version/refresh: Choose site is already in production
  • Compression: Average
  • Addtional Files: Generate html_code.html

7) Klikk tilslutt "Download package"

8) Gå til Admin > Butikkinnstillinger > Favicons og klikk på "Last opp enkel .cio fil eller ikon zip fil".  Der velger du den zip filen du nettopp lastet ned fra realfavicongenerator.net. 

Da vil du ha laget en Favicon for nettbutikken din. Ønsker du å endre på din Favicon må du gjøre stegene på nytt igjen. 

Kontakt support@retailhub.no ved problemer. 

9) Åpningstider

Legg inn de vanlige åpningstidene for butikken. Denne informasjonen blir benyttet til følgende:

  • Åpningstider vises som standard nederst til venstre på forsiden ved endringer. Kjeder må manuelt endre informasjonssiden "Footer.OpeningHours". 
  • Åpningstider blir lagt til i informasjon om hentepunkt / Klikk&Hent når det lages. 
  • Åpningstider kan også benyttes for estimert leveringstid. Eksempel: Dersom butikken angis som stengt en ukedag blir estimert leveringstid (på produktsider og i kassen) også forlenget med en dag. Det antas altså at ingen forsendelser blir pakker på dager der butikken er stengt. 

I Admin > Konfigurasjon > Offentlige Høytidsdager kan en også legge inn ekstra dager der butikken er stengt. Dette blir også brukt til å justere estimert leveringstid for de dagene. 

10) PDF Faktura

Her er det mulighet til å endre fast tekst på PDF fakturaen. Som standard legges bedriftsinformasjonen inn i venstre bunntekst. All informasjon med for eksempel %Store.CompanyName% og %Store.CompanyAddress" blir erstattet selskapets adresse lagt inn øverst på samme side. 

PDF 2.jpg