Lag egne produktsamlinger
Noen ganger vil butikker ønske å lage sine egne samlinger av produkter. Dette kan for eksempel være samlinger med julegavetips, 17.mai antrekk, farsdag, morsdag, barnehagestart og skolestart. Disse anledningene er ikke hensiktsmessig å ha som egne kategorier på permanent basis. Istedenfor kan en benytte produktsamlinger til å lage dette.
NB! Produksamlinger er ikke kategorier og vil ikke være tilgjengelig når du publiserer varer. Istedenfor lager den en ny URL som samler kategorier, merker, produkter etter de reglene du legger inn i produktsamlingen.
Eksempel 1 - Lage produktsamlinger som kombinerer kategorier
1) Egne samlinger lages enkelt ved å gå til Admin > Katalog > Produktsamlinger
2) Klikk på "Ny"
3) Velg de kategoriene du ønsker å inkludere i produktsamlingen. (f.eks. juleduker, juleservietter, juleservice, julepynt, juletrepynt eller flere)
4) Klikk lagre.
5) Kopier URL inn i toppmenyen eller i banneret. I eksempelet under blir URL du bruker "/julevarer-2"
Eksempel 2 - Lage produktsamling basert på produktnavn
Man kan samle alle produkter som f.eks. inneholder "jul", "påske", "sommer" eller hvilke som helst andre ord.
I eksempelet under har vi laget en produktsamling av alle produkter som inneholder ordene "jul" ELLER "nisse"
Bruk produktsamlinger i bannere og menyer
Produktsamlinger kan brukes i bannere og i menyer som egendefinerte menyer/lenker. Bruk gjerne bare den siste delen av URLen i menyer/bannere.
På sosiale medier, nyhetsbrev og andre steder bruker du den fulle URL: www.dinbutikk.no/kranser-og-kunstige-planter-til-jul
Endrer du navn på produktsamlingen endres også URL.
Produkttagger (gammel metode - anbefales ikke)
Tidligere måtte man bruke produkttagger for å kombinere produkter, men denn eerHer er fremgangsmåten for det (anbefales ikke):
1) Gå til Admin > Katalog > Produkter og klikke "rediger" på ønsket vare.
2) Skriv inn ønsket tagnavn i feltet "produkttagger". Du vil få en rekke forslag på tagger som allerede er laget, men kan også lage dine egne. Samme vare kan være i flere tagger. Klikk til slutt lagre.
3) Lenken til taggen/samlingen vil være /taggnavn. I eksempelet under vil produktsamlingen være synlig på https://dinbutikk.no/farsdag. Bruk lenken i bannere, på sosiale medier eller i dine nyhetsbrev.
Merk: I tagglisten vil du kunne finne merker og kategorier også, men vi anbefaler ikke å legge dette inn som tagger. Årsaken er at disse allerede finnes i kategori/merkestrukturen, og det reduserer synligheten i søkemotorer når det finnes to sider med omtrent samme innhold. Tagger bør altså være produktsamlinger som ikke finnes noe annet sted i nettbutikken.