Endre fraktmetoder, fraktpriser og sette varer som bare klikk&hent

Det må settes opp en fraktmetode før lansering. Fraktmetoden angir fraktprisen og estimert leveringstid for ordrene i nettbutikken. 

Endre fraktpriser og estimerte leveringsdager

1) Gå til Konfigurasjon > Fraktinnstillinger > Fraktmetoder

2)  Klikk "Konfigurer" på raden for Automatiske fraktmetoder. 

image-1704369229659.png

3) Klikk på "Rediger" og endre fraktpriser.  Selv om kunden velger "Pakke i postkassen" kan dette overstyres av butikken selv ved fraktbooking. Ved "gratis frakt over X" er det den billigste fraktmetoden som blir gratis. 

image-1704369305178.png

Endre gratis frakt over X

De fleste butikker tilbyr gratis frakt over et visst beløp. Dette setter du på Konfigurasjon > Butikkinnstillinger under "Fraktinnstillinger". Se beskrivelse her. 

Råd om fraktpriser i nettbutikken.

I de fleste nettbutikker vil det være subsidiering av fraktprisen kundene betaler for å øke salget. Dette skyldes:

  • Kunder ønsker å vite fraktprisen så tidlig som mulig før de bestemmer seg for å kjøpe eller ikke. De fleste kunder har dårlige opplevelser med at det tilkommer en høy fraktpris i checkout. Hos Retailhub presenteres derfor prisene allerede på produktsiden. 
  • For høy fraktpris i forhold til ordreverdi vil gjøre at færre kjøper varen. Dersom ordrene er på 400 kroner med fraktpris på kr 99, utgjør frakt en betydelig del av totalbeløpet og mange vil la være å kjøpe den varen. Øker du fraktprisen kan du risikere at annonsekostnaden per salg øker mer enn du tjener i ekstra fraktinntekt. Ved annonsering har man allerede betalt for at kunden skal besøke sin nettbutikk. Da er det dumt at de dropper kjøpet på grunn av for høye fraktpriser. 
  • Pakker vil variere i vekt og pris. Kravet om faste fraktpriser til sluttkunde gjør at butikken taper på noen pakker og "tjener" på andre pakker.  For butikken er det totalt nettbutikksalg og snittkostnaden per forsendelse på slutten av året som betyr noe. 


Valg av hentested har verdi for kunden

Flere fraktalternativer i checkout vil bidra til økt salg og vi ser at kunder verdsetter å kunne selv velge leveringssted. 

  • Bring - Pakke i postkassen (PiP) er for mindre pakker og er den rimeligste fraktmetoden. Dersom postkassen er for liten vil pakken sendes til nærmeste Bring hentested. Selv om PiP ofte er rimeligst vil kunden ofte kunne velge en noe dyrere fraktmetode for å få levert pakken akkurat der det er mest praktisk for dem. For eksempel kan kunder ønske å hente ved et hentested de vanligvis passerer på vei til eller fra arbeidsstedet. 
  • Postnord - Pakke til pakkeautomat (Box) er noe dyrere, men kan håndtere noe større pakker enn PiP og gjør at kunden kan velge mellom Postnords Pakkeautomater (men ikke de betjente hentestedene). Pakkeautomater er åpen 24t i døgnet, noe som verdsettes av kunder. Dersom pakken er for stor videresendes pakken til nærmeste Postnord hentested. 
  • Bring / Postnord: Pakke til hentested: Det dyreste fraktalternativet og bør brukes for de største pakkene. Kunden har full frihet til å velge alle hentesteder og pakkeautomater.
  • Noen kunder har sterke preferanser om enten Postnord eller Bring er best. Det kan være lurt å ha begge alternativer i kassen for hentested om det er praktisk gjennomførbart ift. levering. 
  • "Postnord til hentested" har litt høyere fraktkostnad enn "Bring til hentested" i fraktavtalen, men en bør vurdere å ha begge i checkout til samme pris uansett. Dersom en kunde velger Postnord hentested er dette et bevisst valg og kanskje det som skal til for å få kunden til å bestille akkurat den varen.  


Grense for gratis frakt

Vi anbefaler generelt at gratis frakt grensen ligger like over den normale ordreverdi. På den måten motiveres kunder til å legge noe ekstra i handlekurven for å få gratis frakt. Dersom gratis frakt grensen er for høy vil den ikke ha noen effekt. Ingen av våre butikker har gratis frakt fra første krone eller gratis retur.

Det er bare den rimeligste fraktmetoden som er gratis. For de dyrere fraktmetodene må kunden betale mellomlegget mellom den rimeligste og den aktuelle fraktmetoden. Dersom den billigste fraktprisen er 49 og pakke til hentested er 59 vil kunden måtte betale kr 10 for pakke til hentested når de er over "gratis frakt" grensen.


Anbefalte fraktpriser - Klesbutikker og hobbybutikker

Disse butikkene har ofte mange små pakker med lite volum/vekt. 

  • Pakke i postkassen (PiP): Vi anbefaler at dette ligger på kr 49 - 59 for å få maksimalt med salg
  • Postnord Pakke til Pakkeautomat (Box): Fraktprisene kan være litt høyere og er ofte i intervallet  kr 59-69
  • Postnord og Bring Pakke til hentested: Ligger ofte i intervallet 69-99


Anbefalte fraktpriser - Interiør og møbelbutikker

Disse butikkene har ofte produkter med høyere volum/vekt.

  • Pakke i postkassen (PiP): De færreste interiør-/møbelbutikker tilbyr dette da maksimalt volum er for lite. 
  • Postnord Pakke til Pakkeautomat (Box): Fraktprisene kan være litt høyere og er ofte i intervallet  kr 69 - 99. 
  • Postnord og Bring Pakke til hentested: Ligger ofte i intervallet 89 - 99 litt avhengig av snittstørrelsen på varene. 

Mange setter også "Ekstra fraktkostnad" på enkeltvarer (f.eks. vaser eller lamper) med større volum. 

For enda større varer som sofaer og stoler tas det normalt forbehold om at fraktpris må avtales i etterkant. 

Redigere beskrivelse på eksisterende fraktmetode

1) Gå til Konfigurasjon > Fraktinnstillinger > Fraktmetoder

2) Klikk på "Rediger Fraktmetoder"

Rediger Fraktmetode 1.jpg

3) Klikk på "rediger"

Rediger Fraktmetode 2.jpg

4) Oppdater beskrivelser og navn på fraktmetoden

5) Klikk "Lagre"

Rediger Fraktmetode 3.jpg

Sette gratis frakt på enkeltprodukter

Gå til Admin > Katalog > produkter og klikk "rediger" på aktuelt produkt. Klikk deretter på "Avansert redigering" og huk av for "Gratis frakt".  Det vil da stå teksten "Gratis frakt" på varen i nettbutikken. 

image-1704830677381.png

Sette ekstra fraktkostnad på enkeltvarer

Det er mulig å legge til ekstra fraktkostnad på enkeltvarer ved å fylle inn en verdi i feltet "Ekstra fraktkostnader" på produktet. I eksempelet under vil varen få ekstra fraktkostnad på 200 kroner. Dersom ordinær fraktkostnader er 99 vil fraktkostnaden bli 299. 

Dersom kundens ordre er større enn grensen for gratis frakt vil denne varen fremdeles koste kroner 200 i frakt. Det er mulig å gi gratis frakt over X også for varer med ekstra fraktkostnad. Dette gjøres ved å fjerne avhuking for "Aldri gratis frakt for varer med "ekstra fraktkostnader" på Admin > Konfigurasjon > Butikkinnstillinger

image-1704833692878.png

image-1704830882387.png

Sette varer som bare tilgjengelig for klikk & hent

Noen varer kan være for store/tunge til at butikken ønsker å sende dem. For å sette varer som bare tilgjengelig for klikk&hent fjernes avhuking for "Frakt aktivert" på produktet.   

(klikk på bilder for å se stor versjon)

image-1704830267035.png

Det vil da vises følgende test på produktet: 

image-1704830460693.png

Sette opp ny fraktmetode (gammel metode)

1) Gå til Konfigurasjon > Levering > Fraktmetoder. Klikk "Ny" 

2) Legg inn navn og beskrivelse på fraktmåten. For de fleste butikker holder det å sette opp "Pakke i postkassen" og en beskrivelse som eksempelvis "Leveres rett i postkassen om det er plass. Store pakker hentes på nærmeste postkontor/post i butikk". På den måten velger butikken selv om de ønsker å sende varen som "Pakke i postkassen" eller som "pakke til hentested". 

En kan også sette opp "Pakke til hentested" om dette benyttes istedenfor. For butikker med dyre varer eller store varer anbefales det å benytte "Pakke til hentested" istedenfor "Pakke i postkassen".  

Klikk deretter på  "Lagre og fortsett" og tilslutt på "Fraktmetoder" for å komme til neste bilde.

3)  Klikk "Rediger" for å redigere verdiene 

4)  Legg inn fast fraktkostnad i feltet "Fraktpris" og estimert leveringstid i antall dager i feltet ""Forventet leveringsdager". Klikk tilslutt "Oppdater" for å lagre verdiene.

  • Fraktpris: De fleste butikker har en fraktpris på mellom 49 og 79 kroner, men dette er helt opp til butikken selv og hvilke varer som selges. De fleste butikker har bare en fraktpris i nettbutikken. 
  • Forventet leveringsdager: Denne benyttes for å beregne en estimert leveringsdato på produktsidene og i kassen.
    • Estimert leveringsdato tar hensyn til ordretidspunktet, butikkens åpningstid og at butikken stenger på helligdager. Lørdag og søndager regnes ikke som transportdager. 
    • For "forventet leveringsdager" settes normalt "3-4", men dette kan justeres etter hvert som butikken får erfaring med hvor lang tid frakten tar.
    • Faktisk leveringstid for en forsendelse kan sees på i admin menyen på Salg > Fraktbestillinger, kolonne "Leveringsdato". 
    • På Konfigurasjon > Butikkinnstillinger settes det en "cut-off time". Normalt settes denne til kl 10:00. Det betyr at ordrer som mottas før kl 10:00 sendes samme dag, mens ordrer etter kl 10:00 får estimert leveringstid basert på innlevering dagen etterpå. 

    • Dersom butikken er stengt på andre dager enn vanlige helligdager kan dette endres på Konfigurasjon > Offentlige høytidsdager. 

Standardtekster som nevner fraktkostnader på forsiden, produktsider og i kassen oppdateres automatisk når fraktpris og leveringsdager endres på fraktmetoder.