Produktattributter
Fra høsten 2023 har vi begynt å legge til en rekke produktattributter som mønster, lengder, ermer, tykkelse, krage og mye annet.
Formålet med attributtene
Formålet med produktattributtene er som følger:
- Oppnå bedre synlighet på søkemotorer/Google. Ved å legge til materialer, farger, lengder og annet vil butikken få en mye mer presis beskrivelse av produkter etter akkurat de søkeordene sluttkunder søker etter.
- Gi en bedre brukeropplevelse for kundene.
- Kunder kan enkelt filtrere produktlister etter hver attributt og se f.eks. alle blomstrede sommerkjoler.
- De kan hjelpe kjøpsbeslutningen for en del tekniske plagg. F.eks. om en jakke er vanntett eller vannvisende kan være avgjørende for kunden.
- Nettbutikkens søkemotor blir mer presis
- Automatiske produktanbefalinger (kommer snart) blir betydelig bedre med mer detaljerte attributter
Generelt om attributter
Noen ting å vite om disse attributtene:
- Attributtene er på kategorier du velger for varen. Kjoler vil ha helt andre attributter enn jakker. Interiør har andre attributter enn klær.
- Våre attributter er basert på omfattende analyse av antall søk for ulike kategorityper. Det er altså søkevolum og ikke tekstilkunnskap som er utgangspunktet.
- Merk at kunder søker etter det "unormale".
- Polyester er for eksempel et svært vanlig materiale, men omtrent ingen søker etter dette. Ull, lin, fleece og andre materialer er derimot svært mye søkt. Vi har med hensikt blandet rene materialtyper/tekstilfiber (lin, ull, bomull etc) og veveteknikker/produksjonsmetoder som denim, fløyel, fleece etc
- Ingen søker etter "normale" produkttyper. Det søkes etter (ekstra) korte jakke eller (ekstra) lange jakker, men aldri etter "normale jakke". Da skriver kundene bare "jakker". Tilsvarende på bukser søkes det etter "lange bukser" i meningen ekstra lengde. Ingen søker etter normal lengde.
- Det er en rekke ulike kragetyper til f.eks. herreskjorter, men alle fagutrykkene er det lite søk på. Tilsvarende er det mer søk på skjorter "uten krage" som jo er mer uvanlig enn "skjorte med krage" (lite søk).
- På gensere og t-skjorter søkes det minimalt på "rund hals" fordi de fleste produktene jo har nettopp rund hals.
- Det er ikke ubegrenset plass i informasjonen vi sender til Google. Med maks 150 tegn til rådighet har vi valgt å ikke inkludere attributter med minimalt søkevolum. Ønsker du likevel å ha dem inn kan de gjerne inkluderes som del av produktnavnet.
- La attributtene være tomme om du ikke finner riktig alternativ eller den ikke er relevant for produktet
Farger
Fargene som angis i fargevelgeren gjør at kundene kan sortere kategorier etter farge. Fargene legges også til i produktstrømmen for Google shopping.
Fargene er med hensikt begrenset til et fåtall standardfarger. Dette skyldes at for mange farger vil gi svært få produkter per farge, og da er det lite nyttig for kunder å kunne filtrere på farger i nettbutikken. Av samme grunn må det være tilstrekkelig antall produkter per farge for at dette skal ha en effekt. Samtidig brukes fargene for å gi økt trafikk fra søkemotorene.
Dersom du ønsker flere farger bør det legges på i produktnavnet. Fargene er felles for alle våre butikker. Noen tips:
- Velg den fargen du vil at produktet skal vises for dersom noen søker etter f.eks. "Genser rød".
- Flerfargede produkter kan ha flere farger, men ikke overdriv. Velg evt "Fargerik" dersom det passer.
- Dersom plagget har et motiv/bilde skal normalt ikke fargene i motivet legges til. Et bilde av en gul gravemaskin på barnegenseren gjør altså ikke genseren gul.
- Bruk gjerne andre fargenavn i selve produktnavnet enn i fargevelgeren. Har du valgt "Blå" i fargevelgeren kan du skrive mørkeblå eller marineblå i produktnavnet.
- Du kan endre antall foreslåtte farger på Admin > Katalog > Produktsøker > Innstillinger. Endre på "Antall foreslåtte farger (0 = standard)".
Dersom fargevalget er avgjørende for produktet, for eksempel ved en "nøytral" skokrem, bør fargen legges i produktnavnet og fargevalget kan være tomt. Fargen vises da tydelig for kunder og er søkbar i nettbutikkens søkemotor.
Materialer
Vi får mange spørsmål om å inkludere diverse materialer i attributtlisten vår. Det er søkevolumet som er avgjørende for om vi inkluderer et materiale eller ikke. Det er maks 150 tegn vi kan sende til Google og da er det viktig å prioritere søkeord som gir en salgseffekt.
Følgende materialer har vi sjekket søkevolum for og konkludert med at sluttkunder rett og slett omtrent ikke søker etter dette:
- Polyester
- Elasthan (vil komme som passform "Stretch")
- Modal
- Lenzing
- Lycocell
Legg evt materiale inn i produktnavnet dersom det er viktig. Dersom materialet også står i beskrivelsen vil Google fange det opp, men med mindre viktighet enn om det står i produktnavn.