Bestillingsvarer / Restordrer / Skaffevarer

Restordrer benyttes for å selge varer som butikken ikke fysisk har på lager. Dette kalles gjerne bestillingsvarer, skaffevarer, suppleringsvarer eller restordrer. 

Ved bestillingsvarer må butikken bestille varene fra sin leverandør, noe som medfører ekstra leveringstid for sluttkunde. Derfor har vi lagt stor vekt på å kommunisere denne ekstra leveringstiden til sluttkunden. 

Innhold


Slik setter du en vare som bestillingsvare 

For å benytte bestillingsvarer gjøres følgende: 

1) Gå til Admin > Katalog > Produkter og likk "rediger" på en vare. Huk av for "bestillingsvare"

2) ) Velg den ekstra leveringstiden kunden må påregne ved bestilling av utsolgte varer/størrelser. Du kan legge til nye på Konfiguration > Fraktinnstillinger > Leveringstid restordrer.

image-1730989548483.png

3) Klikk på "Maks Antall" for å begrense antall som er tilgjengelig som bestillingsvare og fjern størrelser som ikke skal være bestillingsvare. 

NB! Husk å lagre varen når du er ferdig. 

Når maks antall er nådd i nettbutikken får kunde beskjed om at varen er utsolgt. NB! Bestillingvarer blir ikke automatisk avpublisert når dette skjer. 

image-1730989745239.png

Størrelse markert som aktive vil da få tekst som angitt under (annet eksempel). Dersom varen/størrelsen er på lager vil alt vises som normalt. Straks varen er utsolgt på lager vil det vises tekst for ekstra leveringstid.  

image-1730994354900.png

4) Den ekstra leveringstiden vises på produktsiden, i handlevognen, i kassen, på ordre-fullført siden og i ordrebekreftelsen. Det forutsettes at ordren sendes samlet.

Restordrer 2.jpg

5)  For interiørbutikker og andre benytter bestillingsvarer i stort omfang er det nyttig å vise aktivt hvilke varer som er på lager og hvilke som er bestillingvarer. Vi har erfart at kunder fort kan tro at alt er bestillingsvarer dersom dette ikke er klart. 

Gjør dette ved å huke av for "Vis lagerstatus for one-size produkter" i Admin > Konfigurasjon > Butikkinnstillinger.

image-1730995133961.png

Forhåndssalg / Tilpasse tekster på produktsiden.

Tekster til bestillingsvarer over og under "legg i handlevogn" knappen på produktsiden kan delvis tilpasses.

Gå til Konfiguration > Fraktinnstillinger > Leveringstid restordrer. Klikk "Rediger" eller "ny". 

I eksempelet under er det lagt opp til forhåndssalg for vare som ankommer 1. sept. 

image-1730993176895.png

For varer uten størrelser vil teksten som vises som under. Dette kan også brukes til alle slags meldinger for varer markert som bestillingsvarer. "Navn" vil benyttes dersom tekstfeltene nedenfor er tomme.

image-1730993492655.png

Betalingsreservasjoner

Når en kunde betaler med Vipps, Stripe eller Klarna er beløpet reservert. Når varer sende belastes korrekt beløp og summen overføres til butikkens bankkonto. 

Ved bestillingsvarer tar det betydelig lengre tid fra bestilling mottas til varene sendes og en må ha oversikt over utløp på betalingsreservasjonene. Den generelle regel er at betalingsresevasjonen ikke skal belastes før varene sendes eller så tett opp til dette som mulig. 

Retailhub sendes automatisk en epost advarsel til butikken når det er mindre enn 2 dager igjen til en betalingsreservasjon utløper. 


Utløp av betalingsreservasjoner - Vipps

Vipps benytter de internasjonale kortnettverkene til Visa og Mastercard for sine oppgjør. Teknisk sett teknisk sett kan Vipps ordrer belastes opp til 180 dager etter ordredato, men samtidig garanterer ikke Visa / Mastercard at butikken får betalt dersom dette skjer senere enn 7 (Visa) eller 30 dager (Mastercard). Se https://developer.vippsmobilepay.com/docs/knowledge-base/payment-rules/#time-limits-for-card-payments. Butikken kan ikke se om det er Visa eller Mastercard som er benyttet på en Vipps transaksjon. 

Vi har mottatt tilbakemelding fra Vipps har det til nå ikke har forekommet belastninger etter 7 / 30 dager blir avvist av Visa/Mastercard, men de kan ikke garantere dette. 

Vi anser at risikoen er så liten at ved bestillingsvarer betalt med Vipps at vi anbefaler å vente til varene sendes fra butikk (innen 180 dager) før betalingen belastet. Butikken vil uansett få en advarsel dersom belastningen ikke går gjennom slik at du kan avtale annen betalingsmetode for kunden dersom Vipps feiler.   


Utløp av betalingservasjoner - Klarna

Klarna reservasjoner utløper normalt etter 28 dager, men Retailhub vil automatisk forlenge denne reservasjonen med ytterligere 28 dager helt opp til maksimalt 18 dager fra ordretidspunktet. Dette vil være tilstrekkelig for omtrent alle tilfeller av bestillingsvarer.


Utløp av betalingsreservasjoner - Stripe 

Stripe utløper 7 dager etter ordredato. For bestillingsvarer må butikken derfor som regel belaste ordren før bestillingsvarene ankommer butikken. Det er ikke mulig å forlenge reservasjonen på Stripe ordrer. 

Rapport - Se antall bestilt av hver vare

Gå til Admin > Rapporter > Bestselgere for å se antall bestilt av hver vare. 

NB! Klikk på pilen til venstre for å se antall per størrelse. 

image-1730995696144.png