Fraktbestilling og spørsmål relatert til frakt
- Fraktbestilling ved nettbutikkordrer
- Bestille frakt uten nettbutikkordre
- Postnord: Skrive ut ekstra varebrev for Pakke i Postkassen
- Feilmelding - ugyldig postnummer?
- Feilmelding - "No pickup point available" / "Service partner is required"
- Endre fraktprodukt ved feilbooking
- Får ikke bestilt frakt
- Manglende utskrift av fraktetikett / manuell utskrift
- Endre fra Klikk & Hent til forsendelse
- Fraktbestilling for kjeder
- Erstatning / forsikring ved mistet vare
- Eksempel - Fraktetikett utskrift ved A4 skriver / printer
- Spore varer - få status på levering
- Endre avsenderadresse på fraktetikettene
- Endre returadresse på returetiketter
- (Ikke aktuell lengre) Spesielle rutiner for Postnord Pakke i postkassen (My Pack Home Small)
Fraktbestilling ved nettbutikkordrer
1) Booking gjøres ved å klikke på «Bestill frakt» på en ordre
- Det blir da laget en forsendelse for alle varelinjene i ordren
- Pakke postkassen: Bør ikke brukes på dyre varer over 1000 kroner. Pakkene er ikke forsikret og du får ingenting igjen om pakken skades eller mistes. Dersom pakken er for stor for en vanlig postkasse bør uansett pakke til hentested benyttes!
- Pakke til hentested: Nærmeste hentesteder til kundens adresse/postnummer står i nedtrekksmenyen. Det er angitt om kunden har valgt hentested i checkout
- Klikk på «Lagre og fortsett» for å gjøre bookingen. Det er ikke nødvendig å endre på antall kg angitt. Dette blir uansett målt av transportør.
- Klikk på "Fraktetikett PDF" for å skrive ut fraktetiketten. Utskrift skjer automatisk dersom du har Direct Print. Fraktetiketten er også senere tilgjengelig på den enkelt fraktbestilling (Salg > Fraktbestillinger).
4) Du vil få oversikt over alle fraktbookings på Admin > Salg > Fraktbestillinger
Bestille frakt uten nettbutikkordre
Noen ganger kan det være behov for å bestille frakt for bestillinger som kommer direkte via Facebook, telefon eller andre kanaler. Gjør da følgende
- Gå til Salg > Fraktbestillinger
- Klikk på "Manuell fraktbestilling"
- Legg inn kundens leveringsadresse, velg fraktprodukt og klikk "Lag fraktetikett"
Postnord: Skrive ut ekstra varebrev for Pakke i Postkassen
Varebrev for Postnord Pakke i Postkassen skrives automatisk ut ved første fraktbestilling alle hverdager. Fraktbestillinger lørdag og søndag skriver ikke ut et varebrev.
For å skrive ut et ekstra varebrev gjøres følgende:
- Gå til Salg > Fraktbestillinger
- Klikk på "Manuell fraktbestilling"
- Klikk på "Opprett varebrev"
- Velg eventuelt lager/butikk der Postnord skal hente varene og klikk "Lag fraktetikett"
Feilmelding - ugyldig postnummer?
Det kan skje at det kommer en feilmelding om ugyldig postnummer/adresse ved fraktbestilling. Sjekk da følgende:
- Sjekk at adressen og postnummer er korrekt ved å slå opp her: adressesok.posten.no
- Sjekk at postnummer i "leveringsadresse" bare inneholder tall. F.eks. Postnummer: "3226 Sandefjord" er ikke gyldig da det inneholder bokstaver. Klikk "rediger", rett opp adressen og lagre. Da vil fraktbestillingen gå gjennom.
Feilmelding - "No pickup point available" / "Service partner is required"
Dette kan skje dersom Posten Norge har lagt til nye postnummer som ikke er oppdatert hos Bring/Postnord.
Søk opp gateadressen på https://adressesok.posten.no og bekreft at postnummer er korrekt. Som regel er det nye postnummer bare noen få nummer fra det som vises i adressesok.posten.no. Eksempel: Dersom kunden har oppgitt postnummer 7309 og adressesøk har postnummer 7300 endrer du til postnummer 7300.
Endre fraktprodukt ved feilbooking
Dersom du har booket feil fraktprodukt, for eksempel Mypack Home Small istedenfor MyPack Collect, gjør du følgende:
1) Kast etiketten du ikke skal bruke. Butikken betaler uansett bare frakt for etiketter som blir sendt.
2) Gå inn på ordren og klikk "Vis" på forsendelsen.
3) Klikk på den røde "slett" knappen. NB! Ikke slett ordren, bare forsendelsen.
4) Bestill frakt som vanlig.
Får ikke bestilt frakt
Det kan skje at "bestill frakt" knappen er borte. Det skyldes nesten alltid at noen har lagt til en manuell forsendelse uten å markere ordren som sendt, eller at fraktbestillingen ble avbrutt.
Gjør da følgende:
1) Gå inn på ordren og klikk "Vis" på forsendelsen.
2) Klikk på "Bestill frakt" knappen
3) Bestill frakt som vanlig.
Manglende utskrift av fraktetikett / manuell utskrift
Det kan skje av og til at fraktetiketten ikke blir skrevet ut automatisk for butikker med Direct Print / Etikettskriver etter fraktbestilling. For å finne frem til fraktetiketten gjør du følgende:
- Klikk "Vis" på forsendelsen (forsendelsen er rett under produktene)
- Klikk den grønne knappen "Se fraktbestilling"
- Klikk på "fraktetikett PDF"
Deretter skriver du ut fraktetiketten manuelt.
Endre fra Klikk & Hent til forsendelse
Det skjer innimellom at kunder velger klikk & hent selv om de ønsker forsendelser. Det er foreløpig ikke mulig å endre fraktmetode direkte, men du gjør da følgende:
- Bestill frakt manuelt (se beskrivelse ovenfor)
- Behandle ordren som klikk & hent på vanlig måte. Du må markere "Sett som klar til henting" for at ordrestatus skal endre seg. Kunden vil motta standard epost om at varen er klar for henting. Det er derfor lurt å gjøre kunden oppmerksom på at de vil motta en slik epost selv om varen blir sendt.
Fraktbestilling for kjeder
Varelinjeallokering for kjeder skjer etter følgende logikk:
- Varelinje 1 allokeres til det lageret som har flest på lager
- Varelinje 2 allokeres til samme lager som ovenfor dersom det er tilgjengelig. Dersom den ikke finnes der benyttes lager med størst antall av vare 2.
For butikkjeder kan man sette opp en avsender per butikk (lager). Dersom det er gjort bør man være klar over følgende:
- Det er mulig å splitte en ordre i flere forsendelser ved å huke av for hvilke produkter man ønsker å sende før man klikker "book shipment" på ordresiden
- "Lager" i fraktbestillingen bestemmer hvor Postnord vil komme for å hente varene. Denne må velges manuelt per ordre (se pil 1 i skjermbildet under). Med en etikettskriver og Direct print per butikk kan en sentralt ansvarlig altså "styre" hvilke butikker som skal plukke og pakke hver ordre/varelinjer.
- En kan enkelt se beholdning per butikk for aktuell vare ved å benytte "lager" nedtrekksmenyen. I Front Systems vil varelageret også trekkes fra den butikken man velger her. NB! Dette gjelder bare butikker der ordrer eksporteres til Front Systems ved sending (endres på butikkinnstillinger).
- Dersom man har bestilt etikettskriver og Direct Print fra Logistra må man definere hvilken skriver som skal knyttes til hvilken butikk (lager). Dette gjøres i Sales>Freight Bookings > Settings. NB! Etikettskriveren må være koblet til internett for å vises i nedtrekksmenyen.
Erstatning / forsikring ved mistet vare
- Ved bruk av "pakke i postkassen" er det ingen erstatning. Både Postnord og Bring anbefaler derfor ikke å sende varer dyrere enn 1000 kroner med denne fraktmetoden.
- For pakke til hentested er Bring/Postnords erstatningsansvar begrenset i henhold til bransjestandard til maksimalt SDR 17 per brutto kilogram godsvekt. SDR er en børsnotert valutaenhet med kurs som normalt svinger mellom 10-15 kroner. Eksempel: Erstatningen på en vare til 2 kg og SDR = 15 blir da 17x2x15 = 510 kroner. Dette gjelder selv om varens verdi er betydelig høyere.
- Det er mulig tegne forsikringer som dekker mer enn dette på helårsbasis. Kontakt et forsikringsselskap om dette.
- Mer informasjon
Eksempel - Fraktetikett utskrift ved A4 skriver / printer
Under er et eksempel på hvordan utskrift av fraktetiketter på A4-skriver ser ut. Juster printerinnstillingene på PCen din dersom etiketten blir veldig stor. Dette kan variere fra skriver til skriver så her må man prøve seg litt frem.
Ellers anbefales det å bestille en etikettskrivere når ordrevolumet øker.
Spore varer - få status på levering
Sporingsnummer finnes på hver enkelt ordre under delen "Forsendelser". Det er også en oversikt på Salg > Fraktbestillinger
- Postnord: Gå til my.postnord.no , lim in sporingsnummeret og søk.
- Bring: Gå til https://sporing.bring.no, lim in sporingsnummeret og søk.
- Etter forsendelse kan varer spores ved hjelp av sporingsnummer på postnord.no eller bring.no (for Bring forsendelser)
- Merk at for Postnord "Pakke i postkassen" får ikke pakken sporing før varen er fysisk overlevert til Bring på Alnabru i Oslo. Dette kan ta en del dager. Alternativ kan man da søke på sporingsnummeret til varebrevet.
- I sendingsbekreftelsen vil kunde motta en lenke der de selv kan spore varene sine.
- Retailhub har ikke noe ytterligere informasjon om levering enn det man finner på Bring.no eller Postnord.no.
- Leveringstider vil variere med hvor langt varen sendes og sesongvariasjoner. På Salg > Fraktbestillinger kan man se faktiske leveringstider for allerede leverte varer.
Endre avsenderadresse på fraktetikettene
Avsenderadressen er den som som står under "From" på fraktetikken. Den er registrert hos selskapet Logistra som er såkalt EDI hub som distribuerer alle fraktbookinger for Retailhub. Avsenderadressen og telefonnummer ("Phone") endres ved å sende epost til support@logistra.no . I eposten oppgir du selskapsnavn, organisasjonsnummer og din senderID.
SenderID finner du i nettbutikkens Admin > Salg > Fraktbestillinger > Innstillinger
Endre returadresse på returetiketter
Det er mulig å spesifisere en annen adresse på returetiketter enn vanlig avsenderadresse. Denne benyttes også dersom pakken returneres til avsender.
Gå til Admin > Konfigurasjon > Fraktinnstillinger > Lagerlokasjoner. Oppdater adressen i feltene under "Returadresse for fraktetiketter".
Om returadressen er tom benyttes avsenders registrerte adresse hos Logistra som returadresse.
(Ikke aktuell lengre) Spesielle rutiner for Postnord Pakke i postkassen (My Pack Home Small)
For dette fraktproduktet blir det skrevet ut en ekstra samleetikett/varebrev i tillegg til de individuelle etikettene. Denne er adressert til Alfaset i Oslo og brukes av Postnord internt for å styre sin logistikk.
- Samleetiketten klistres på en kasse eller pose. I kassen eller posen legger du de individuelle pakkene som skal sendes. NB! Det er viktig at samlekassen eller posen lukkes ordentlig før den hentes av Postnord. Dersom enkeltpakker faller ut før samlekassen åpnes kan dere risikere at disse forsvinner og pakken er tapt.
- Postnord SKAL scanne samleetiketten/Postnord etiketten i butikken når de henter forsendelsen. Dette er din kvittering for at varene er overlevert til Postnord.
- Det spiller ingen rolle hvor mange enkeltpakker det er i en slik samlekasse/pose.
- Det skrives ut én samleetikett per hverdag. Den skrives ut med den første bookingen hver dag. Dersom du av en eller annen grunn ender opp med flere samleetiketter trenger du bare å benytte en av dem. Skriv ut flere på Admin > Salg > Fraktbestillinger.
- MyPack (til hentested) skal ikke i samleesken.
- Dere kan ikke levere inn "Pakke i postkassen" (Mypack Home Small) til det lokale postkontoret. Da blir ikke pakkene registrert!
- Dere kan levere Mypack på Postnord sine utleveringssteder, men det gir ikke kortere leveringstid.
- NB! Husk å pakke varen så liten som mulig. Det er er gebyr på minimum 170 kroner dersom størrelsen er over 45x30x20cm eller over 2 kg. Hele pakken teller med i størrelsesmålene inkludert eventuelle bærehåndtak eller flipper som ikke er tapet ned.
På etiketten for Postnord "Pakke i postkassen" Det vil stå:
Butikknavn
c/o PostNord
Returavdelingen
0068 OSLO
Dette skyldes at "Pakke i postkassen" er et Bring produkt og det er returavdelingen til Postnord som må håndtere eventuelle feil på adresser eller lignende.