Dette må gjøres ved oppsett av nettbutikken
Retailhub fikser det meste av oppsettet når du bestille en integrert nettbutikk fra oss. Det er likevel en del ting butikken selv må gjøre som er beskrevet i veiledningen under. Det kan se ut som mange punkter, men dette er i praksis bare en detaljert huskeliste der de fleste oppgavene tar minimalt med tid.
Det første som skjer etter du blir kunde av Retailhub er følgende:
- Butikken bestiller en API nøkkel/aktivering hos sin datakasseleverandør.
- Du får en epost med instrukser fra Retailhub om dette.
- Det varierer hvor lang tid datakassene bruker på å sette opp en API tilgang. Når Retailhub mottar av API informasjon fra datakasseleverandør bruker vi normalt 1-2 dager på å sette opp integrasjonen.
- Retailhub setter opp en foreløpig nettbutikk på eksempelvis "dinbutikk.retailhub.no" der alt gjøres klart før lansering.
- Butikken blir invitert til å registrere seg som admin i nettbutikken.
Når du har fått admin tilgang kan du begynne på oppgavene under. Oppgavene er beskrevet i den naturlige rekkefølgen vi har erfart at butikker gjør dem, men det er ingenting i veien for å gjøre unna flest mulig oppgaver så snart mulig.
1. Bestill kontoer for betaling og kundenummer hos Postnord/fraktleverandør
Dette er oppgaver som bør gjøres så snart som mulig da både betalingsaktører og Postnord kan bruke noen uker på å sette opp en konto for din butikk.
Nr | Oppgave | Beskrivelse |
1.1 | Legg inn selskapsinformasjon og forretningsadresse | Dette er nødvendig for å kunne bestille Vipps på nett og Klarna Payments. Begge krever at salgsbetingelser er korrekt utfylt med selgers firmainformasjon. Se veiledning. |
1.2 | Bestill Stripe for kredittkort | Se veiledning. |
1.3 | Bestill Vipps på nett | Se veiledning. |
1.4 | Bestill Klarna Payments | Se veiledning |
1.5 | Sett produkter som synlige på nett i din datakasse |
I alle datakasser er det bare produkter markert som "synlig på nett", "webvare" eller tilsvarende som blir overført til nettbutikken. Butikken må sette en del varer synlig på nett for at produktoverføringen skal fungere.
|
1.6 | Gi tilbakemelding om du ønsker å benytte Retailhubs fraktavtale |
Dersom du ønsker å benytte Retailhubs fraktavtale trenger du bare sende oss henteadressen der Postnord skal hente varer. Retailhub bestiller da et kundenummer for din butikk hos Postnord.
|
2. Publiser produkter i nettbutikken
Du vil få beskjed fra Retailhub straks integrasjonen er på plass og vi får importert varer fra din datakasse. Selv om Retailhubs system gjør det svært effektivt å publisere produkter, tar det likevel litt kalendertid å publisere alle varene i nettbutikken.
Butikken bør ha såpass mange varer på nett at lokale kunder får et positivt inntrykk av nettbutikken. Det bør normalt være minimum 100 - 150 hundre varer på nett ved lansering, men mange butikker har også 500-1000 varer når de går "live".
De fleste butikker foretrekker å lansere nettbutikken så snart de når et minimum antall produkter. Deretter legger de til flere og flere varer etter hvert som nyheter ankommer butikken.
Nr | Oppgave | Beskrivelse / Guider |
2.1 | Produsentkobling |
Retailhubs plattform gjenkjenner automatisk produsenter importert fra datakassen og legger dem til i nettbutikken. Det vil likevel skje at en produsent er skrevet på annen måte i datakassen enn våre standardnavn i nettbutikken. Disse skrivemåtene må kobles sammen. Retailhub gjør som regel noen av disse produsentkoblingene som del av vårt oppsett, men det er nyttig å være oppmerksom på denne funksjonaliteten når nye varer legges til. |
2.2 | Få oversikt over alle bildekilder og legg inn eventuelle brukernavn og passord |
Butikken må selv ha tillatelse for å benytte leverandørers bilder i sin egen nettbutikk. På vår bildebank-side får du oversikt over alle kilder og registrerer brukernavn og passord der det kreves. |
2.3 | Begrens synlige kategorier |
Produktpublisering kan gå litt raskere om butikken begrenser hvilke kategorier som er tilgjengelig på publiseringssiden. |
2.4 | Publisere produkter i nettbutikken |
Les gjennom veiledningene nedenfor og test selv å publisere noen produkter. Deretter avtaler vi et tidspunkt for gjennomgang/opplæring om det er ønskelig. Intro - Synkronisering med datakasse Se automatiske produkt/bildeforslag i produktlisten Publisere produkter fra automatiske bildeforslag Kvaliteten på produktnavnene er også avgjørende for å sikre maksimal synlighet på søkemotorer og Google shopping. Selv om du ikke planlegger å ta i bruk Google Shopping med det første, anbefaler vi at du leser veiledningene under nå for å unngå eventuelt dobbeltarbeid senere. Introduksjon til Google Shopping
|
3. Design/oppsett av nettbutikkens forside
På nettbutikkens Admin > Innhold > Netbutikkbannere kan butikken publisere bilder og tekst på forsiden. Dette gjennomgår vi normalt samtidig med opplæring i produktpublisering.
Guider og eksempler for oppsett av nettbutikkbannere er under utarbeidelse.
Alt av designendringer ellers gjøres i dialog med Retailhub.
4) Forberedelse til lansering
Det er en rekke småoppgaver som må gjøres før lansering. Hver enkelt er beskrevet i huskelisten under.
Nr | Oppgave | Beskrivelse |
4.01 | Sette opp epost-adresser for ordrebekreftelser, kundesupport og varslinger | Gå til Konfigurasjon > Butikkinnstillinger. Se veiledning. |
4.02 | Sette gratis frakt over X | Gå til Konfigurasjon > Butikkinnstillinger. Se veiledning. |
4.03 | Legge inn SEO Metatittel og beskrivelse | Gå til Konfigurasjon > Butikkinnstillinger. Se veiledning. |
4.04 | Legge inn URL til butikkens Facebook- og Instagramside | Gå til Konfigurasjon > Butikkinnstillinger. Se veiledning. |
4.05 | Lage og laste opp Favicon | Gå til Konfigurasjon > Butikkinnstillinger. Se veiledning. |
4.06 | Legge inn butikkens åpningstider | Gå til Konfigurasjon > Butikkinnstillinger. Se veiledning. |
4.07 | Legge til en lagerlokasjon og hentested |
Brukes for fraktbestilling og oppsett av hentested for klikk & hent. Se veiledning. |
4.08 | Sette opp en fraktmetode | Angi hva det skal stå som fraktmetode i kassen og legg inn fraktpris og leveringsdager. Se veiledning. |
4.09 |
Aktivere Stripe i nettbutikken | Når du har fått konto hos Stripe må API nøkler legges inn i nettbutikken. Se veiledning. |
4.10 | Aktivere Vipps i nettbutikken | Du vil motta en epost fra Vipps med et 6-sifret "Merchant Serial Number". Det må legges inn i nettbutikken for å aktivere Vipps på nett. Se veiledning. |
4.11 | Aktivere Klarna Payments i nettbutikken | Når du får tilgang til Klarna portalen må det legges inn såkalte API nøkler i nettbutikken. Se veiledning. |
4.12 | Sette opp ordreksport til datakassen | For datakassene Front Systems, Duell, Smartstore og PCK kan nettbutikkordrer eksporteres til datakassen. Se veiledning. |
4.13 | Lage returpolicy | Det kan være nyttig å lage en returpolicy så det er klart hva kundene skal gjøre om de ønsker å returnere. Se veiledning. |
4.14 | Sette opp domene/URL | Det er en del innstillinger som må gjøres på domenet før nettbutikken kan lanseres. Det enkleste er at Retailhub mottar innlogging til din hosting-/domeneleverandør så fikser vi alt.
Vi kan også sende instrukser om ønskelig, men dette bør gjøres av noen med teknisk kompetanse. |
4.15 | Behandle nettbutikkordrer |
Les gjennom veiledninger under. Deretter avtaler vi et tidspunkt for gjennomgang/opplæring om det er ønskelig. |
5) Etter lansering
Nr | Oppgave | Beskrivelse / Guider |
5.1 | Sette opp produkt-tagging på Facebook og Instagram |
Dette kan først skje etter at nettbutikken er lansert på korrekt domene.
|
5.2 | Google Shopping |
Vi anbefaler alle butikker å sette opp Google Shopping annonser. Dette generer en stor del av inntektene for de fleste av våre nettbutikker. Introduksjon til Google Shopping
|