Alt om Google Shopping

Innhold

Hva er Google shopping annonser? 

Google Shopping annonser er de bildeannonsene du ser øverst når du søker på Google. Bruken av bilder gir klart mye bedre konvertering enn de tradisjonelle tekstannonsene på Google, og Google Shopping er en av de mest effektive markedsføringskanaler tilgjengelig for lokale nettbutikker. 

Eksempler på Google Shopping.PNG

Retailhub sender daglig en liste over alle varene i din nettbutikk med bilder, produktnavn og beskrivelser til Google. Selve annonsen lages automatisk basert på denne produktinformasjonen. 1000 ulike produkter gir altså 1000 ulike annonser, helt uten at butikken selv behøver å gjøre noe som helst. 

Når en person søker etter noe på Google vil annonsesystemet velge blant tusenvis av potensielle produktannonser. Annonsene som byr høyest vil vises først og gir dermed høyest sannsynlighet for at noen klikker på annonsen og kjøper noe i nettbutikken. 

Annonsen vil vises til følgende målgrupper:

  • Kunder som søker etter produkter på Google søk
  • Kunder som har besøkt nettbutikken din og/eller har sett på spesifikke produkter der
  • Nye potensielle kunder basert på deres generelle interesser
  • Eksisterende kunder for å øke sjansen for flere salg på et senere tidspunkt

NB!  Annonsene på Google 100% automatisk genererte og Google prøver alltid å få flest mulig klikk og salg for ditt annonsebudsjett. Det er stor konkurranse om annonseplassene og enorme annonsevolum på Google. Det betyr at du ikke alltid vil se annonser for dine egne varer og varegrupper når du søker etter dem.

Dette skyldes at ulike personer kan få ulike annonser og at Google har funnet ut at andre søkeord gir høyere sannsynlighet for kjøp i din butikk enn akkurat det du selv søker etter. Øker du budsjettet betydelig vil du naturlig også se flere egne annonser. Det er derfor de store markedsplassene nesten alltid vises i søkeresultatene. Har du veldig lyst å se annonser for dine egne varer lønner det seg å søke etter spesifikke produktnavn du har i butikken.

Hvor mye koster det? 

Til forskjell fra tradisjonelle annonser i aviser og andre nettsteder er Google Shopping en annonsetype som bør kjøres kontinuerlig. Man setter en maksgrense per dag og annonsebeløpet vil aldri overstige dette. Annonsebeløpet kan også fort bli mindre enn dette avhengig av budbeløp og kvalitet på produktdataene.

Normalt begynner de fleste butikker med 150 kroner per dag som maksgrense. Man kan deretter justere dette når en ser effekten. 

Retailhub kunder har opptil 20% lavere kostnader på Google Shopping

Retailhub er godkjent som såkalt Google CSS tilbyder i Norge. Dette betyr at våre butikker kan unngå en 20% avgift som Google pålegger sine andre kunder. 

Dersom din butikk bruker 1000 kroner per måned for å oppnå 7700 kroner i salg hos Google, vil den gjennom Retailhub bare benytte 800 kroner per måned for å oppnå samme resultater. Markedsføringskostnader blir da redusert fra 13% til 10.4% av salgsverdien. 

Nederst på Google annonsene vises det hvilken CSS benyttes. Står det "Fra Google" er det Google sin egen CSS som benyttes. Store aktører som Zalando, Nelly og andre benytter alltid en CSS for å få denne rabatten, men omtrent ingen lokale butikker er klare over denne muligheten. På annonser gjennom Retailhub vil det stå "Fra Retailhub" som illustrert under. 

Det finnes hundrevis av slike CSS selskaper i Europa, men Retailhub er den eneste rene norske aktøren. CSS selskapene tar seg selvsagt betalt for denne tjenesten, men foreløpig er tjenesten gratis hos Retailhub.

Retailhub CSS.jpg

Bakgrunnen for denne prisdifferansen mellom Google og andre CSSer, er en EU dom fra 2017 der Google fikk en bot på 2.4 milliarder euro. Google måtte etter dette åpne sine shoppingannonser for andre tilbydere av prissammenligningstjenester. Retailhubs portal www.brandsonly.no er en slik prissammenligningstjeneste.

Google la på en 20% avgift for alle som benyttet Google sin egen CSS ved oppsett av Google Shopping annonser. Når nettbutikker setter opp Google Shopping annonser får man denne 20% avgiften som standard.

Hvordan ser annonsene ut? 

I 99% av tilfellene vil annonsene se ut som i skjermbildet øverst, men Google vil også vise annonser til kunder som har besøkt nettbutikken. Dette kalles "remarketing" og de fleste har nok opplevd å se annonser for et nettsted på Facebook eller andre steder for et nettsted man nylig har besøkt. 

Remarketing annonsene er normalt også produktannonser, men i noen tilfeller har kunder besøkt nettbutikken uten å se på et produkt. Da vises butikkens standardannonse som en siste mulighet. 

Standardannonsen finner du ved å gå til Kampanjen > Klikke på Ads og deretter klikke på den lille "blyanten" ved annonsen. Der kan du bytte ut hovedbildet og endre på tekstene. Bildet kan med fordel byttes noen ganger i året for å reflektere ulike sesonger og motetrender. 

Standardannonse.jpg

Når vi setter opp din annonse bruker vi et standardbilde som vi anbefaler at du bytter ut. Du vil motta en lenke direkte til annonsen fra oss. 

Hvordan komme i gang? 

Bare send epost til support@retailhub.no så fikser vi alt av oppsett. Du trenger en Gmail epost-konto for å kunne benytte Google sitt annonseverktøy. Vi sender invitasjon til deg så snart kampanjen er satt opp. 

Deretter må du legge inn bedriftens kredittkort på annonsekontoen for å betale for annonsene. 

Du trenger ikke å bruke egne byråer for Google Ads  

Mange av våre butikker blir kontaktet av digitale byråer som tilbyr å sette opp Google annonser for butikken. Dette koster normalt noen tusenlapper i måneden i tillegg til den vanlige annonsekostnaden til Google.

Den samme Google Ads tjenesten som byråene selger er allerede inkludert i din månedlige avgift til Retailhub. Retailhub er Google partner og setter opp Google Shopping annonser og vedlikeholder disse. Det finnes andre typer annonser (tekst / Display), men etter vår erfaring gir disse betydelig dårligere avkastning enn Google Shopping. 

Ingen av byråene som våre butikker har benyttet har klart å oppnå en forbedring av resultatene på våre butikkers Google kontoene. Snarere tvert imot så reduseres ofte avkastningen fordi byråene prøver og feiler på butikkens bekostning. Samtidig vil byråkostnaden gjøre at den effektive avkastningen på annonsene går betydelig ned. Bruker du 3000 i måneden på annonser og 3000 på et byrå har du halvert avkastningen på dine annonser.  

Årsaken til at Retailhubs annonser gjør det så bra er: 

  • Produktinformasjonen vi sender til Google er beriket med den informasjonen kunder søker etter. Dette det du som butikk legger inn ved publisering: Kategorinavn (med synonymer), produktattributter (farger, materialer, lengde, form, ermetype etc), produsent og en rekke andre nøkkelord. 
  • Retailhub er den eneste norske CSS. Dette gir deg 20% lavere klikkpris
  • Vi er Google Partner med beste praksis oppsett av annonser og konvertingsmålinger 

Det er altså betydelig bedre å øke budsjettet på din eksisterende kampanje enn å engasjere et byrå.

Slik ser du avkastningen på din Google Ads kampanje

Retailhub har et avansert Google Shopping oppsett som kan måle hvor mye salg (konverteringsverdi) du får på kampanjen. Dersom en kunde har sett eller klikket på en annonse og deretter kjøper noe innen 30 dager vil kjøpet telle med som konverteringsverdi for kampanjen. 

Gjennomsnittlig konverteringsverdi per oktober 2023 er 8.2. Det vil si at tusen kroner i annonser i snitt gir 8200 kroner i salg (inkludert MVA). En avkastning på 8.2 tilsvarer en annonsekostnad på 1/8.2 = 12.1% av salgsverdien. 

Begrepet ROAS (Return On Advertising Spend) benyttes også noen steder og er det samme som beskrevet ovenfor (salgsinntekter / annonsekostnad) 

Det er imidlertid store variasjoner mellom hva butikkene oppnår på Google Shopping kampanjene. Vi har flere butikker som ligger på 18-20x i avkastning og andre butikker som ligger på 4-5x i avkastning. 

Slik kan du se avkastningen for din annonsekonto:

1) Gå til ads.google.com. Du vil normalt få opp et bilde som vist under. Kikk på den lille pilen ved "visninger" 

image-1699338836397.png

2) Velg "konv. verdi / kostnad"

image-1699339064614.png

3) I eksempelet under er avkastningen (konv. verdi / kostnad) de siste 30 dager lik 14.51. Det vil si at butikken har solgt for kr 14 510 per 1000 kroner i annonsesalg. Dette utgjør 1/14.51 = 6.9% annonsekostnad per salg. 

image-1699339244848.png

4) For å se hvor mye salgsinntekter som kommer fra Google Shopping annonsene klikker du på den lille pilen ved "Gj.sn. CPC"

image-1699339551282.png

5) Velg deretter "konv. verdi" og "kjøp / salg"

image-1699339687572.png

6) Da vil salget ditt i nettbutikken som kommer fra Google Shopping vises i feltet "Kjøp / Salg".  I eksempelet under har Google Shopping generert kr. 109 000 i salgsinntekter (inkludert mva.) for en annonsekostnad på kr 7 560 de siste 30 dager.  

Avkastningen beregnes slik: 109 000 / 7560 = 14.5. 

image-1699339798401.png

Endre budsjettet for Google Shopping Ads

Vi ser at mange av våre vellykkede butikker generelt har for lavt budsjett på Google Ads. De kunne solgt betydelig mer dersom de økte budsjettene. Generelt anbefaler vi at du bør øke budsjettet dersom du har mer enn 8x i avkastning. 

1) Gå til ads.google.com. Klikk på "Kampanjer"

image-1699341712813.png

2) Klikk på beløpet for å endre dagsbudsjettet direkte

image-1699341680018.png

3) Trykk på den lille minigrafen ved siden av budsjettet for å se en simulering av hva du kan oppnå av inntekter og avkastning (ROAS) ved ulike budsjetter. 

Eksempelet under kan butikken øke budsjettet til 227 kroner og fremdeles ha en avkastning på hele 9.26. (bildet viser et annet eksempel enn ovenfor).

image-1699344679633.png

Endre og optimere annonser, tips fra Google og vanlige feilmeldinger

Retailhub setter opp Google annonsene slik at disse optimeres automatisk med mål om å drive høyest mulig salgsverdi til en lavest mulig kostnad. Dersom kampanjen/annonsene endres blir den automatiske optimeringen mindre effektiv. Ved mang og hyppige endringer vil faktisk annonsene gå merkbart dårligere. Vi oppfordrer derfor våre butikk om å ikke gjøre endringer i Google.

Dersom butikken selv ønsker å gjøre endringer burde butikken fokuseres på oppdatere annonsetekstene, legge til nye bilder og beskrivelser. Andre endringer som det å endre budgivning, ROAS mål eller legge til automatiske anbefalinger gir nesten alltid dårligere avkastning.

Google ringer med tips for å drive flere salg 

Google har et team i Barcelona som ringer med velmente råd om endringer butikken kan gjøre for å drive flere salg gjennom annonsene. Vår erfaring er at rådene Google kommer med ofte er lite tilpasset behovet til din butikk og dessverre gavner Google langt mer enn de gavner butikken. Et eksempel på dette er automatisk anbefalinger. Dette fremstilles fra Googles side som innstillinger som vil sikre at kampanjen din automatisk oppdateres og følger Googles råd. I virkeligheten har vi sett gjentatte eksempler på butikker som aktiverer disse hvor Google sitt system senker avkastningskravet på annonsene og øker budsjettene. På den måten kan en gå fra å ha en svært lønnsom nettbutikk til å tredoble omsetningen på nett, men med negativ margin på hvert enkelt nettsalg. Google sitter igjen med oppsiden.

Vi anbefaler å henvise til Retailhub dersom Google ringer for å gi råd. Vi har regelmessige møter med Google for å sikre at avkastningen til våre butikker er høyest mulig. 

Vanlige Anbefalinger/feilmeldinger i Google Ads

Under finner dere en oversikt over vanlige tilbakemeldinger fra Google sitt system med våre anbefalinger til hvordan em burde forholde seg til disse.

  • Legg til GTIN-numre i produktene dine: produkter som mangler GTIN vil bli mindre synlig på Google. Dersom butikken legger disse til på et produkt i datakassen vil vi sende GTIN nummeret til Google. Les mer om GTIN her. Vi anbefaler å inkludere GTIN nummer på varer når disse legges inn i datakassen. 
  • Fullfør konfigurasjonen av konverteringssporingen ved å påse at det blir rapportert konverteringer for alle konverteringshandlingene du bruker: vanlig feilmelding for helt nye kampanjer. Straks kampanjen har vært l'ive' i noen dager vil Google se at denne driver sporbare konverteringer og fjerne feilmeldingen.
  • Ingen produkter tilgjengelige: vanlig feilmelding for helt nye kampanjer. Skyldes treghet i Google sitt system. Burde forsvinne innen 1-2 dager, hvis den ikke gjør det så ta kontakt med oss.

Annonsørbekreftelse

Google har et system hvor de krever at selskap og personer som annonserer hos de verifiserer sin identitet. Hvis ikke stopper Google annonseringen.
 
For å verifisere selskapet trenger dere et uttrekk fra Brønnøysund og en kopi av førerkort/nasjonal ID (forside og bakside), eller passet (bildesiden) til personen som betaler for annonseringen.

Dere kan fint ta et skjermbilde av selskapsinformasjonen som ligger i Brønnøysund, Google godkjenner dette.
For pass/ID er det viktig at alle 4 hjørner er synlige og at dere laster opp en fargekopi. Dere kan fint ta et bilde med mobilen om det er enklest.
Selve verifiseringen kommer dere til ved å følge lenken i eposten dere har fått av Google, eller ved å logge på i Google Ads. Der velger dere Verktøy/Innstillinger > Fakturering > Annonsørbekreftelse (se bilde under).

Videre opplæring

Mange av våre butikker spør oss om opplæring i Google ads, men det inngår dessverre ikke i vårt tilbud. Dette er et svært stort tema og det finnes det betydelige ressurser på nett og via ulike kurs man kan ta om man ønsker å lære mer.
 
Retailhub har et standardisert opplegg for Google Ads via Performance Max Shopping kampanjer som vi vet fungerer. Oppsett og vedlikehold av dette inngår i vår tjeneste. 
 
Det er faktisk svært lite butikken selv kan gjøre i Google ads for å påvirke resultatene. 99% av effekten kommer fra produktinformasjonen, kategorier og attributter butikken selv legger inn i nettbutikken.
 
Faktisk har vi dårlige erfaringer med butikker som prøver å endre for mye selv inne på Google ads oppsettet. Det medfører ofte ekstra arbeid for oss til å rette tilbake feilene og butikkene har en tendens til å justere ting for ofte slik at ikke Google sine algoritmer får tid til å virke.
 
Det er selvsagt helt frivillig å benytte seg av tjenesten eller ikke. Noen butikker har engasjert byråer, men det anbefaler vi generelt sett ikke. Les mer her: https://support.retailhub.no/i37-introduksjon-til-google-shopping#mcetoc_1han8qitd0.
 
Retailhub har gjort omfattende tester av andre typer annonser på Google som tekst-/søkeannonser og display annonser. Vår erfaring er at resultatene ikke er i nærheten av det butikken kan oppnå ved Google Shopping kampanjer. Vi anbefaler derfor å heller øke budsjettet på Google Shopping kampanjen enn å bruke dem på ande typer Google annonser