SEO guide for Retailhubs butikker

Introduksjon - Slik kan Retailhubs butikker få mer gratistrafikk fra søkemotorer

Kunsten å få mer gratis trafikk fra Google og andre søkemotorer kalles Search Engine Optimization (SEO) på engelsk. På nett vil du finne tusenvis av guider rundt SEO som kan forklare alle tekniske detaljer rundt dette temaet. Vi gjengir ikke all informasjonen som finnes der ute her, men vi vil påpeke en del ting som vi har erfart er viktig for lokale butikker. Det må også nevnes at SEO ikke er en presis vitenskap. Nøyaktig hvilke faktorer Google bruker for å rangere hvilke sider som skal vises høyest på et søk er ikke kjent og dette endres også over tid. Det er feks. ventet at SEO vil påvirkes mye av dagens fremskritt i kunstig intelligens. 

Merk at informasjonen under ikke inkluderer "Merchant Listings". Dette er en egen type gratistrafikk som alle Retailhub butikker drar nytte av uavhengig av arbeidet under.  

Svært forenklet vil mengden gratis trafikk fra Google være avhengig av:

A) innholdet i nettbutikken 

B) hvor mange lenker du får fra andre nettsider. 

Det er enorm konkurranse for å oppnå en god plassering på Google og det er nesten umulig for en lokal butikk å få en høy plassering på populære søkeord som interiør, jakker, kjoler, klær, kjente merkenavn og lignende. Det er mye bedre muligheter for å komme opp på lokale versjoner av de samme søkene, for eksempel “klesbutikk Bergen”, “kjoler Oslo” eller “interiør Tromsø”. Konkurransen for såkalte “long tail søk”, der det er tre eller flere søkeord er normalt også betydelig mindre. 

Vi ser videre at lokale butikker ofte får høye plasseringer på søk etter merker som ikke selges på de store internasjonale nettbutikkene. 

Det er viktig å merke seg SEO er ikke en "quick fix" for lite trafikk. Normalt tar det flere måneder fra en gjør endringer til en ser resultater.

Her tips til lokale butikker som ønsker å forbedre sin ikke-betalte synlighet på Google.

1) Bruk stedsnavn og butikkens hovedkategorier i 'standard meta overskrifter'

En nettbutikk vil normalt ha en forside, kategorisider (f.eks. sofaer), merkesider (f.eks. Jack & Jones) og produktsider. Alle sider har en SEO/meta tittel og en SEO/meta beskrivelse. 

Vi anbefaler å inkludere hva du selger (interiør, klær, sko, garn etc) og stedsnavn i den ekstra informasjonen du legger til i alle SEO overskrift. For eksempel “Garnbutikk i Arendal”, "Klær og sko i Bodø”, "Klesbutikk for herre/dame i Trondheim". På denne måten vil alle kategorier og merker få både stedsnavn og hovedkategori. Når noen søker etter f.eks. "Kjoler Bergen" eller "Dameklær Bergen" vil alle sider inneholde disse søkeordene. 

For å endre dette gå til Admin > Konfigurasjon > Butikkinnstillinger og seksjonen "SEO" og legge inn tekst i "Standard sidetittel (Meta Title)" og "Standard metabeskrivelse". 

Standard sidetittel format:  "butikknavn" - "Hovedkategori(er)" i "Stedsnavn/by". Maks lengde er 60 tegn.

Eksempler: 

  • Jentene på kaffe - Dameklær i Horten
  • Konstabel - Kombinert interiør- og barnebutikk på Torshov i Oslo

  • A Josefsen - Spesialbutikk i dameundertøy i Narvik

Standard meta beskrivelse er mindre kritisk da Google normalt vil finne relevante ord her selv, men vi anbefaler å også fylle inn denne. Her kan en være mer kreativ og har 150-160 tegn til disposisjon. Her kan man skrive for eksempel "Butikknavn med herre/dameklær i Bergen. Vi har et stort utvalg fra ledende merker som  XXX, XXX, XXX. Se vårt utvalg i nettbutikken. Vi sender over hele landet" 

2) Lag beskrivelser på kategori- og merkesider

Kategori og merkesider er statiske sider. Det betyr at nettbutikken vil ha denne siden i lang tid. Ved å legge på kategori- /merkebeskrivelser øverst eller nederst på sidene vil du gi nyttig ekstrainformasjon til sluttkunden. Samtidig blir du synlig på Google på langt flere relevante søkeord. En tekst på 400-500 ord om et merke eller kategori vil gi deg bedre posisjon på Google enn identiske butikker uten tilsvarende innhold. Unngå å kopier tekster som dette fra andre nettbutikker, da kan du få en negativ reaksjon fra Google. 

Bruk verktøy som Chat GPT med forsiktighet. Vi har erfart at beskrivelser derfra blir ganske like dersom du ikke legger inn meget detaljerte og vel overveide instrukser.

Dersom nettbutikken gir mulighet for det bør kombinasjoner av Merke + Kategori settes opp som egne sider. For eksempel “/vero-moda/kjoler” og “vero-moda/bluser”. Dette gir betydelig mer innhold tilgjengelig for søkemotorene og det er mindre konkurranse om slikt innhold. Hver beskrivelse på disse sidene må være unik. Det vil si at en beskrivelse for "Superdry Hettegensere" må være forskjellig fra "Superdry" beskrivelsen. Unngå å gjenbruk identiske setninger i flere beskrivelser.

Se mer detaljert beskrivelse her: Kategori og produsentbeskrivelser

3) Bruk leverandørens modellnavn i produktnavnet

Produktnavnet er som regel viktigere enn produktbeskrivelsen for søkemotorene da dette indikerer hva produktet er. 

Inkluder produsentens egennavn i produktnavnet slik det står på merkelappen på varen. For eksempelvis Vero Moda varen “VMSVEA LS V-NECK SHIRT VMA” bør “VMSVEA” alltid inkluderes i produktnavnet. Ikke endre til “SVEA”. Årsaken er at kunder som søker etter denne varen vil søke etter det som står på merkelappen. Det er intuitivt at “vmsvea” er den delen av navnet det lønner seg å søke etter og vi ser ofte at slike navn opptrer i søkestatistikk på Google. Kunder gjør ofte slike søk dersom denne varen for eksempel er utsolgt i en butikk de har besøkt eller de har fått tips av venner om en spesifikk vare. 

Retailhub lager automatisk en litt mer selgende Meta/SEO title for produktnavnet som inkluder ord som "kjøp", merkenavn, kategorinavn, butikknavn og varenummer.  Merkenavn trenger man altså ikke å inkludere i produktnavnet i nettbutikken. 

4) Lag gode og lange produktbeskrivelser på varer du har lenge i butikken

Produktbeskrivelsen er også viktig for SEO trafikk, men også for å overbevise kunden om å faktisk kjøpe varen.

Du bør alltid ha en produktbeskrivelse på norsk med essensiell informasjon til kunden. Lange produktbeskrivelser gir bedre synlighet på Google fordi den naturlig vil inneholde flere relevante søkeord. Her er det imidlertid en kost/nytte betraktning. Det er langt viktigere å få flest mulig varer på nett enn å lage en perfekt beskrivelse på en vare som vil bli utsolgt etter noen uker. For NOOS varer er det derimot viktig å bruke tid på unike, lange og gode produktbeskrivelser

Skriv helst om leverandørens produktbeskrivelse for å gjøre denne unik. Våre butikker har mulighet til å gjøre dette automatisk med bruk av kunstig intelligens/Chat GPT, men det kan enkelt gjøres ved å spørre Chat GPT om å omskrive teksten eller bruke andre tilsvarende nettsteder. 

5) Skriv en blogg med komplementerende innhold

Mange av våre butikker ønsker å lage en nyhetsseksjon/blogg for nettbutikken sin. Mer innhold vil være positivt for søketrafikken til nettbutikken og noe vi anbefaler for dem som har kapasitet til å lage slikt innhold. Her er det noen viktige prinsipp som bør følges for å få maksimalt utbytte av en slik blogg.

5a) Ikke lag innhold som konkurrerer med kategori- og merkebeskrivelser 

Det er fristende å lage bloggartikler som beskriver alle kjolene en har i butikken, eller å lage en fin artikkel om et nytt merket. Her bør man være forsiktig. Lager man et blogg innlegg om f.eks. merket "Gant" vil dette innlegget konkurrere med merkesiden "Gant" som viser alle Gant varene. Normalt er det å foretrekke at kundene lander på Gant siden med produkter, hvor det er mulig å kjøpe disse, og ikke på en bloggartikkel om merket Gant. Skal du omtale f.eks. Gant i bloggen bør du gjøre som følger: 

- Lag først en 500-1000 siders artikkel om Gant på merkebeskrivelsen som beskrevet i punkt 2 ovenfor. En kan gjerne også lage egne beskrivelser av kombinasjonen f.eks. Gant + Skjorte. Poenget er at kategori/merkesidene skal ha det dominerende og mest utfyllende innholdet. 

- Når en har laget merkebeskrivelser (se forrige punkt) kan en lage en kortere blogg artikkel om f.eks. "Nå har vi fått Gant i butikken" eller "Se høstens nyheter fra Gant".  Sørg bare for å legge inn 4-5 lenker mot "Gant" merkesiden med produktene og gjerne til f.eks. "Gant Skjorter" og "Gant Bukser" kategori/filtersidene. På den måten får en kunder til å se på de faktiske varene som er til salgs og en gir disse sidene ekstra 'intern SEO' verdi. 

5b) Lag innhold som besvarer mulige spørsmål eller ta opp andre temaer enn produkt/kategori/merke

Bloggen er en glimrende kanal til å lage innhold om andre ting enn bare kategorier og merker. Kunder har ofte spørsmål som ikke besvares av produktsidene. Det er betydelig mindre SEO konkurranse for innhold som besvarer spørsmål enn for kategorier og merker. 

Under er noen eksempler på spørsmål som ulike bloggartikler kan svare på: 

  • hva betyr svart kjole i bryllup ?
  • hvilken kjole passer til min figur?
  • hvordan knyte kjole ?
  • hva har man over kjole?
  • hvilken barnevogn bør man velge?
  • hvor stort teppe under sofa?
  • hvor stort skal teppet være?
  • hvor høyt skal lampe henge over spisebordet?
  • hvor mye plass rundt spisebord? 
  • hvor stor lampe over spisebord?

Samme blogginnlegg kan selvsagt dekke flere spørsmål, men hold deg gjerne til ett tema per blogginnlegg. Navnet på blogginnlegget kan være svaret på spørsmålet (f.eks. "Slik knyter du kjolen") eller noe bredere (f.eks. "Slik får du det perfekte spisebordet"). Sørg bare for at innholdet faktisk besvarer spørsmålet. Da vil du på en naturlig måte få treff på relevante søkeord rundt dette temaet.  

Andre tips er å skrive guider om størrelser, jeanstyper, skjortetyper, turtips, pakkelister etc. Ofte er det lurt å notere ned spørsmål du får fra kunder i butikk. Det er samme spørsmål som ofte går igjen på nett. 

Bruk gjerne et verktøy som feks. https://keywordtool.io for å få ideer til spørsmål. Velg 'Norge' som land og 'norsk' som språk. Du må være betalende abonnent der for å se søkevolumet, men det er ikke nødvendig for å få ideer til innhold. Et blogginnlegg vil uansett bli synlig for langt flere søk enn det som er i de listene.  

6) Lenker til nettbutikken

Utenom innhold er antall lenker fra eksterne nettsider en svært viktig rangeringsfaktor for Google. Å få andre nettsider til å lenke til din butikk, og da gjerne lenker fra nettsider som har mange brukere, er derfor svært verdifullt i en SEO sammenheng. 

Dersom to nettbutikker har identisk innhold vil den med flest inngående lenker bli rangert høyere. 

Det er ikke enkelt å få andre til å lenke til din nettbutikk, men det er noen åpenbare kilder du bør se på: 

  1. Mange leverandører/merker har lister over sine forhandlere på nett. Spør leverandøren om de kan legge inn lenke til din nettbutikk fra denne siden. Legg da inn lenke til den aktuelle merkesiden på nettbutikken, for eksempel  www.dinbutikk.no/aktueltmerkenavn. Dette vil gi en betydelig effekt for søketrafikken for dette merket da leverandøren normalt vil ha topp posisjon for sitt eget merk, hvilket gjør en lenke herifra særs verdifull. Får du en slik lenke bør du investere tid i å lage en god merkebeskrivelse for merket i nettbutikken.
  2. Få lenker fra nettsiden til kjøpesenteret eller handlegaten der dine butikker befinner seg. Dette vil gi direkte trafikk til nettbutikken din og vil også bidra til høyere posisjon på søkemotorer, spesielt for lokale søk.
  3. Spør din nettbutikkleverandør om de kan lenke til nettbutikken. Hos Retailhub lenker vi ofte til våre nettbutikker både på nettside og på vår portal brandsonly.no. Det beste er å få en nyhetsartikkel/blogginnlegg fra nettbutikkleverandøren, for eksempel i form av en kundereferanse/ kundeintervju. Lenker som opptrer naturlig i en lengre tekst med relevante søkeord har større verdi hos Google enn om butikken bare er del av en lang butikkliste.
  4. Dersom du kjenner andre som har en populær side, kan du spørre de om å legge inn lenker til din butikk. Nettsider i samme eller relatert bransje er definitivt best, men alle typer lenker bidrar. 
  5. Lager du svært gode blogginnlegg som dekker et tema på en særs god måte vil du også få lenker fra andre nettsider helt naturlig. 

7) Tekniske SEO forbedringer

Leser man om SEO vil mange byråer ha mye fokus på såkalte "tekniske SEO forbedringer". Dette er noe våre butikker ikke trenger å tenke på. Retailhub har implementert det meste av disse anbefalingene og vil implementere ytterligere tiltak den kommende tiden. Uten tilstrekkelig med kvalitetsinnhold og inngående lenker vil uansett ikke tekniske SEO forbedringene ha noen effekt på trafikken.   

Spesifikke tekniske SEO forbedringer for enkeltbutikker kan bestilles mot betaling.