Slik øker du avkastningen på Google Shopping

Vi får jevnlige spørsmål om hvordan butikkene kan øke nettsalget sitt. Tipsene under er laget hovedsaklig for Google Shopping annonser, men vil også ha stor effekt på organisk trafikk fra søkemotorer (gratistrafikken). Les først info om Google Shopping her: https://support.retailhub.no/i37-google-shopping.

Det er viktig å forstå at Google Shopping benytter produktnavnet til å matche med hva kunder søker etter. Produktnavn som er mest mulig lik kundens søkeord vil ha mye større sannsynlighet for å vises som søkeresultat. 

Produktbeskrivelser er viktige for organiske søk, men benyttes i liten grad for Google Shopping annonser. Når vi snakker nedenfor om å jobbe med produktnavnene og kategoriene så mener vi produktnavnet i nettbutikken. Produktnavnet og kategoriene i datakassen har normalt ingen betydning for salget på nett. 

Vi har testet med flere butikker å endre produktnavn etter rådene nedenfor og det har for alle resultert i dobling eller tredobling av avkastningen på annonsene. Grafen under viser avkastningsutviklingen per måned for en butikk som byttet fra en annen nettbutikkplattform i oktober 2021 og frem til mars 2022. I mars 2022 fikk butikken en avkastning på 15x, det vil si at shopping annonsene genererte 15 000 kroner i salg per 1000 kroner i annonsekostnad. 

I overgangen fra gammel nettbutikkplattform var ingen av produktnavnene, kategoriene eller fargene optimalisert for Google shopping. Resultatene var da tilsvarende svake. Butikken jobber deretter med å forbedre produktnavnene etter rådene nedenfor og resultatene kunne sees allerede etter 1-2 måneder. Butikken har herre, dame og barneklær med rundt 1000-1500 produkter på nett. Budsjettet har vært uendret i den angitte perioden. 

Avkastningsutvikling for ny butikk1.PNG

Innhold: 

1) Få flest mulig varer på nett

Det grunnleggende tiltaket er å få flest mulig varer på nett. Flere varer vil rett og slett gi flere muligheter for Google til å finne kunder for dine produkter. Samtidig gir flere varer bedre konverteringsrate i nettbutikken. Det er blant annet det store utvalget som gjør at de store nettbutikkene som Zalando, Boozt og andre har høyere konverteringsrate enn mindre nettbutikker.  

Noen butikker unnlater å legge ut varer med få størrelser igjen eller varer med lav verdi, men vi vil anbefale å likevel publisere flest mulig varer. 

Kunder benytter filtrene i nettbutikken for å enkelt se hvilke varer som er tilgjengelig i sin størrelse. I informasjonen vi sender til Google er faktisk størrelsen inkludert. Det betyr at selv om det bare er en størrelse igjen kan annonsen vises for kunder som søker etter spesifikke størrelser på nett. Det blir ikke vist annonser for størrelser uten beholdning. 

Også varer med lav verdi kan være verdifulle for å øke gjennomsnittlig handlekurv per kunde. Så lenge butikken tar betalt for frakt for lave ordreverdier vil dette likevel gi et positivt bidrag.  

2) Benytt norske produktnavn

Noen butikker benytter leverandørens produktnavn i nettbutikken, men det gir svært dårlig effekt på Google. Som regel er disse skrevet på engelsk og med litt kryptiske, uforståelige navn. For eksempel vil Jack & Jones produktnavnet "JPRBLUSEATTLE MIX SHIRT L/S-whisper white" treffe på få søk i Norge. 

Google oversetter riktignok engelske ord til norsk. Produktet over vil kunne vises for søkeordet "skjorte", men det er ikke ideelt. Ordene "mix", "L/S" og "whisper" søkes det vel aldri på i Norge og vil skape "støy" som trekker ned synligheten på varen. 

For noen produktkategorier kan også engelske ord sette deg i konkurranse med utenlandske nettbutikker og du vil betale unødvendig dyrt for alle klikk. 

3) Benytt detaljerte kategorier 

En annen vanlig feil er å legge alle varene i hovedkategoriene som "Jakker" eller "Kjoler & Skjørt". 

Det er 14.7 millioner treff på søkeordet "kjoler" på Google, men bare 111 000 treff på søkeordet "strikkekjoler". Ved å velge detaljerte kategorier som "dongerikjoler", "skjortekjoler", "blondekjoler" og tilsvarende reduseres rett og slett konkurransen betydelig. 

En annen effekt er at konvertingsraten øker. De som søker etter "strikkekjoler" vet hva de ønsker og sjansen for at en slik kunde ender opp med å kjøpe er betydelig høyere enn for kunder som søker etter "kjoler"

Ikke vær redd for at det blir for få produkter i de nederste kategoriene. Er varen i kategorien "strikkekjoler" vil den også vises i samlekategorien "Kjoler & Skjørt". Kundene klarer fint å navigere seg frem til riktig nivå etter hva de er ute etter. 

Detaljerte kategorier gir også store fordeler for organiske søk. Mindre konkurranse på detaljerte kategorier gir større muligheter for å få en høy plassering og mer gratis trafikk. 

Dersom det er kategorier du savner kan du sende en epost til support@retailhub.no så kan vi legge dem til.

4) Legg gjerne varen i flere kategorier 

Noen varer kan passe i flere kategorier. En ullgenser kan være både i kategoriene "ullgensere" og "strikkegensere", eller en jakke kan være i kategoriene "dunjakker" og "vinterjakker".

Om produktnavnet inneholder "ullgenser" eller "strikkegenser" spiller ikke så stor rolle. I vår produktfeed til Google legges alle kategorinavn til i produktnavnet. Merket legges også til i feeden og det er årsaken til at du ikke trenger å legge til merket i produktnavnet.

I noen tilfeller kan det være en fordel å benytte synonymer eller omskrivinger til kategorinavnet. Dersom kategorien er "jeans", kan gjerne produktnavnet inneholde "olabukse" eller "dongeribukse" for å sikre ytterligere eksponering av varen. Er det en genser med kashmirull, så legg varen i "ullgenser" kategorien, men bruk gjerne produktnavn som inneholder "kashmirgenser", "genser i kashmirull" eller tilsvarende. 

5) Inkluder unike produktattributter i produktnavnet

For å øke avkastningen ytterligere anbefaler vi å alltid inkludere en eller flere unike produktattributter. 

Innen klær og sko bør farge alltid være inkludert. Svært mange søker på "hvit genser", "blå t-skjorte", "røde bluser" eller lignende. Bruk gjerne variasjoner som mørkeblå, mørkerød, lysegrønn og lysegult om det passer.  

For varer med mønster kan du gjerne beskrive mønsteret, for eksempel "sommerkjole - blomstermønster", "flanellskjorte - striper".  Inkluder fargene i mønsteret i fargeattributten på overføringssiden. Fargeattributtene blir lagt til på produktnavnet i feeden som sendes til Google. Produktnavnet på shoppingannonsene vil altså være lengre og mer utfyllende enn det du ser i egen nettbutikk. 

For barneklær bør selve motivet inkluderes i produktnavnet. F.eks "t-skjorte med gravemaskin", "t-skjorte Peppa Pig", "t-skjorte Brannmann Sam", "genser med bamsemotiv" og lignende. 

Ulike produktkategorier har ulike produktattributter. For kjoler kan kunder søke etter attributter som kjolelengde, ermelenge, halstype, med glitter, med blonder, med frynser, med lommer, materialer, fasong (løse, tettsittende) og mange flere. 

I eksempelet under ser man eksempler på søkeord for kjoler og ulike ermelengder. Det har ingen betydning om order "med" inkluderes eller ikke inkluderes i produktnavnet.

Søkeord Søk/mnd
kjole med lange ermer 140
kjole lange ermer 50
kort kjole med lange ermer 20
kort sort kjole med lange ermer 10

Søk med flere ord som "kjole med lange ermer" kalles ofte "long tail" søk i faglitteraturen og henviser til den lange halen av søkeord med lave volum som til sammen kan ha et betydelig volum. Søkeordet "kjoler" har hele 22 200 søk i snitt per måned. Det kan da virke fristende å kalle alle produktene "kjoler", men summen av alle disse "long tail" søkene er altså betydelig større enn søket på "kjoler". 

For å få ideer til produktattributter kan dere benytte verktøy som keywordtool.io, men det er enda bedre å bruke de ordene kundene benytter når de spør om en vare i den fysiske butikken. Tenk også på hvilke ord du ville brukt om du skulle selge inn varen til en kunde i butikken. Dere kan også se hva andre butikker benytter for navn på samme kategorier på Brandsonly.no

Det bør alltid være minst én unik karakteristikk med hvert enkelt produkt. Ikke tenk på søkevolum, men fokuser på det som best beskriver produktet for kunden.

6 ) Noen andre tips: 

  • Modellbilder som forsidebilde kan gjøre det bedre enn packshots. Egne modellbilder med god kvalitet gjør det gjerne enda bedre. Pass bare på at det er greit for modellen å bli eksponert på slike annonser. Modellbildet bør helst fokusere på det plagget som selges. Unngå å vise et full antrekk der det er uklart om det er buksen eller skjorten som er produktet. 
  • Mange leverandører har unike produktnavn som "marnie". "braga", "tarifa" og lignende. Disse bør inkluderes i produktnavnet. Dersom en kunde har vært i en annen butikk der deres størrelse er utsolgt, vil de fleste kunder søke etter varen på nett. Har din butikk varen på lager sikrer du et raskt salg. Bruk da det originale produktnavn "vmboho" ikke "boho" (Vero Moda). 
  • Legg inn EAN kodene for varen i datakassen om det eksisterer. Retailhub gjør en del automatiske sjekker av EAN før vi sender varen til Google, men det er ikke perfekt. Produktet blir ikke godkjent om du ikke har med dette og Google tror det finnes en slik verdi. Ugyldige EAN nummer gjør også at varen ikke blir godkjent.
  • Bruk gjerne "Bulk Edit" funksjonaliteten på Catalog > Products for raskt å endre produktnavn på mange varer. Det er imidlertid bare mulig å legge til en kategori på Bulk Edit siden. Dersom varen har flere kategorier blir disse erstattet om du endrer kategorien på "bulk edit" siden. 

7) Eksempler på gode produktnavn

Klikk her for å se en del eksempler på gode produktnavn og bruk av kategorier.


8) Ordforklaring

  • Konverteringsrate: Andelen av de besøkende i nettbutikken som kjøper.
  • Organiske søk: Søkeresultatene på Google som vises under annonsene. Organiske søk er gratistrafikk.
  • Fargeattributtene: Nedtrekksmenyen som heter "Product Color(s)"" på overføringssiden. Består av alle standardfargene som rød, grønn, blå etc.