Oppsett Fraktbetaling, fraktfakturaer, fraktbetaling og fakturaadresse

Sette opp fraktbetaling første gang

Alle fakturaer fra Postnord og Bring sendes samlet til Retailhub AS. For å få en effektiv viderefakturering til den enkelt butikk må butikkene legge inn et betalingskort for å betale frakten. Dette kan være et debitkort eller kredittkort. Det gjøres bare ved første gangs oppsett og det er ikke mulig å booke frakt automatisk uten å legge inn et gyldig betalingskort.

Slik registrerer du et betalingskort:

  1. Gå inn på en ordre (eller Salg > Fraktbestillinger)
  2. Klikk «Bestill frakt»
  3. Klikk på «sign up» og legg inn firmainformasjon og kredittkort i de påfølgende sidene
  4. Når kredittkort er registrert kan du booke frakt

De fleste betalingskort krever en godkjennelse med BankID. 

Dersom du får en feilmelding av typen: "an error occured while processing your request" sjekk at:

  1. kortet er aktivert i nettbanken
  2. kortet tillater netthandel fra utlandet (EU)
  3. beløpsgrensen for netthandel er tilstrekkelig høyt

Forklaring på fraktfakturaer

Betalingskortet belastes ukentlig og du vil motta en faktura på epost med tilhørende detaljert underlag for fakturaene. 

Alle fakturaer er også tilgjengelige på Salg > Fraktbestillinger  > "Administrer Fraktbetaling"

Postnord:

  • Postnord Pakke i postkassen: Antallet "enhet" angir antall pakker som er sendt i perioden. 
  • MyPack Collect By Weight Charge: Pakke til hentested. En linje på fakturaen for forsendelse. Enhet angir avrundet antall kg målt av Postnord for den forsendelsen. Merk! Dette er den høyeste verdien av faktisk kg og volumetrisk kg (bredde X høyde X lengde X 200). En fyrstikkeske i en stor pakke kan altså ha høy volumetrisk vekt. 
    • Eksempel: Tepper på 0.21 x 0.21 x 1.65 (lengde) x 200 = 14.5 kg volumvekt. Vekt rundes alltid oppover til hele kg. 
    • Du kan se mål vekt/volumvekt når behandlet av Postnord/Bring i Admin > Salg > Fraktbestillinger. Det er lurt å sjekke denne innimellom og justere evt fraktpriser.  
  • Datoer: Datoer på fakturaunderlaget er identisk med «Billing Date» i booking oversikten på Salg > Fraktbestillinger
  • Postnord Hentepakkegebyr PIP: Hentepakkegebyr. Det vil si gebyr når postkassen er full og pakken må hentes på postkontor. Dato angitt er nå Postnord sendte pakken til postkontoret.
  • PNT: Angir gebyr for levering utenfor kjerneområder. Postnord har en liste med postnummer der dette gebyrer vil tilkomme 
  • Returetiketter: Booking av returetikett koster kr 2 per etikett. Dersom fraktetiketten benyttes til retur belastet den etter samme pris som "MyPack Collect". 
  • Postnord/Bring - Retur fra hentested: Angir kostnaden ved brukte returetiketter. For å se nøyaktig hvilke forsendelser dette gjelder gå til Salg > Fraktbestillinger. Velg fraktprodukt Postnord Return eller Bring Return. Kolonnen "Returdato" angir dato for når returfaktura ble belastet på faktura. 
  •  

Bring:

  • "bring pick point parcel charge": Pakke til hentested. Antall kg målt av Bring. Merk! Dette er den høyeste verdien av faktisk kg og volumetrisk kg (bredde X høyde X lengde X 200). En fyrstikkeske i en stor pakke kan altså ha høy volumetrisk vekt. 

Andre gebyrer Postnord

Det er noen gebyrer fra Postnord som ikke blir automatisk faktuert ukentlig via vårt automatiske faktureringssystem. Disse blir samlet opp og fakturert på kredittkortet hver 6-12 måned. 

Det er i hovedsak 2 typer gebyrer som er vanlige: 

(klikk på bildene for stor versjon)

1) For stor størrelse og/eller vekt på Postnord Pakke i Postkassen

Dersom fysisk vekt overstiger 2 kg tilkommer et gebyr på 261 kroner. 

Dersom størrelsen på pakken overskrider 45x30x20cm i noen av dimensjonene tilkommer også et gebyr på 261 kroner. 

Dersom både fysisk vekt og størrelse overskrides tilkommer et gebyr på 2x261 = 422 kroner. 

På Admin > Salg > Fraktbestillinger kan du slå opp den fysiske vekten og dimensjonene hver enkelt pakke er målt til. Se eksempel under. Denne målingen skjer automatisk og her normalt svært nøyaktig. Husk at løse deler på en pakke (f.eks. bærehåndtak) teller med i dimensjonene. Slike bør tapes fast på pakken. 

image-1704874155201.png

2) Uavhentede sendinger returnert til butikken

Dersom kundene ikke henter pakken på hentestedet vil pakken returneres til butikken. Postnord/Bring gir da varen et nytt sporingsnummer som dekker returfrakten. Retailhub fakturerer disse manuelt 1-2 ganger i året. 

 

Se fraktfakturaer og endre epostmottaker for fraktfaktura

Du kan selv endre hvilken epost faktura vil sendes til og laste ned alle tidligere fraktfakturaer. 

1) Gå til Salg 

2) Klikk på "Administrer Fraktbetaling"

Fraktfakturaer 1.jpg

3) Klikk på "Kontoinformasjon" . 

Her kan du også laste ned alle fraktfakturaer ved å klikke på "Fakturahistorikk". 

 Endre epostadresse for fraktfaktura 3.jpg

4) Klikk på adressen

Endre epostadresse for fraktfaktura 4.jpg

5) Endre epostadressen. Systemet støtter foreløpig ikke EHF faktura. 

6) Klikk Oppdater

Oppdatere kredittkort for fraktbetaling

1) Gå til Salg 

2) Klikk på "Administrer Fraktbetaling"

Fraktfakturaer 1.jpg

3) Klikk på Betalingsmetoder

Endre kredittkort 1.jpg

4) Klikk på "Rediger betalingsmetode"

Endre kredittkort 2.jpg

4) Legg inn nytt kredittkort og klikk "Oppdater". Dersom du får feilmelding bør du sjekke i nettbanken at kredittkortet ditt er aktivert for netthandel og tillater bruk utenfor Norge.

Endre kredittkort 3.jpg