Informasjonen på Dashboard siden

På Dashboard-siden finner du informasjon om hvordan kundene finner nettbutikken din, dine siste ordre, hvilke varer som selger mest og mer. 

Antall besøkende per trafikkilde

Denne oversikten viser hvor mange besøk nettbutikken har, og hvordan besøkende kom til nettbutikken. Som standard viser vi antall besøkende per dag, per trafikkilde, over de siste 30 dager. Perioden som vises kan endres øverst til høyre. 

Screenshot 2023-11-09 at 09.56.19.png

Hva betyr de forskjellige trafikkildene? 

For å segmentere hvor trafikken til nettbutikken kommer fra bruker vi tre hovedbegrep: 

  • Direct/direkte: dette er trafikk som kommer direkte til nettsiden ved å skrive inn butikkens URL direkte i nettleseren, eller som har URLen lagret som en favoritt.
  • Organic/organisk: dette er trafikk som finner frem til nettsiden uten at nettsiden betaler for denne trafikken (men som heller ikke kommer direkte). Dette er feks. brukere som finner butikken ved å trykke på en gratis link på Google.  
  • Paid/betalt: dette er trafikk som drives av betalt digital markedsføring, feks. Google Shopping annonser.  

Nå som vi har et forhold til begrepene over er det enklere å forholde seg til alle trafikkildene:

  • Direct: trafikk som kommer direkte til nettsiden ved å skrive URLen i nettleseren. «Direct» vil også inkludere trafikk fra andre kilder som det ikke er mulig å attribuere (mer om dette under, se "Attribusjon").
  • Referrals: trafikk som kommer fra ikke-betalte lenker på nettet. Dette kan feks. være en link på en blogg, nettavis eller partner side. 
  • Organic Search: trafikk som kommer til nettsiden ved å trykke på en link til butikken i de organiske (ikke-betalte) resultatene på en søkemotor, som Google eller Bing. Retailhub har innebygd flere funksjoner som bidrar til god organisk synlighet på Google uten at butikkene selv må bruke tid på dette.
  • Organic Shopping: trafikk fra gratis-visninger på Google Shopping. Retailhub sender automatisk produkter til Google som vil kunne gi gratis visninger i Google Shopping. Googles egen algoritme avgjør hvor mye trafikk som kommer herfra.  
  • Social: trafikk som kommer fra ikke-betalte innlegg i sosiale medier som Facebook, Instagram, Snapchat etc. Hvor mye trafikk som kommer herfra avhenger i hovedsak av følgerskare, hvor ofte butikken legger ut innhold og kvaliteten på innholdet som legges ut. 
  • Display: trafikk som kommer etter å ha trykket på betalte bannerannonser. Typiske tilbydere av bannerannonser er Google Display Network, Schibsteds annonsenettverk og Amedia (lokalaviser). Retailhubs erfaring er at display annonser normalt har relativt høy kostnad per konvertering. De fleste butikker som bruker Retailhub vil derfor ha lite trafikk fra denne kilden. 
  • Paid Search: trafikk fra betalte annonser plassert på søkemotor tjenester som Google, Bing, DuckDuckGo, etc. Disse annonsene er basert på "kjøpe" bestemte søkeord, feks butikkens navn, eller navn på produkter butikken fører. 
  • Paid Shopping: trafikk fra shopping annonser (Google Shopping og Performance Max). Dersom Retailhub kjører annonser for din butikk vil trafikken som kommer til nettsiden direkte fra disse annonsene være synlig under "Paid Shopping". I enkelte tilfeller kan også denne trafikken bli kategorisert under "Paid Search". Dette skyldes en endring Google har gjort på sin side til hvordan Performance Max kampanjer kategoriseres.
  • Paid Social: trafikk fra betalte annonser i sosiale medier, feks. på Facebook, Instagram, Snapchat, etc.
Attribusjon - hvordan tallene måles

Trafikk grafen gir en god indikasjon på hvordan kundene finner nettbutikken men det er ikke et komplett bilde. På grunn av tekniske begrensninger vil vi ikke alltid kunne attribuere trafikken til riktig kilde. For trafikk der kilde ikke kan attribueres vil denne bli telt som "direct". I praksis betyr det at "direct" fremstår som en større trafikk-kilde enn denne i realiteten er. Som regel vil direct trafikken ha hatt en eller flere kontaktpunkt med butikken før den kommer direkte. Kunden kan feks. ha sett en annonse for butikken og skrevet inn URLen, eller vært i den fysiske butikken og sett URLen der.

Mengden "Direct" trafikk butikken har er derfor et resultat av merkevarebygging butikken har gjort over tid.