Kunnskapsbase: SEO/ Markedsføring / Annonsering

  • Integrasjon med Modish kundeklubb

    Retailhub har integrasjon med kundeklubb systemet "Modish". 

    • Bonuspoeng fra kundeklubben kan benyttes i nettbutikken 
    • Kunder kan opptjene bonus på det de kjøper i nettbutikken 
    • Per i dag støttes ikke rabattkuponger laget i Modish
    • For at kunder skal kunne benytte seg av kundeklubben i nettbutikken må kunen først være registrert som kunde i modish. Deretter registrerer kunden seg med samme telefonnummer i nettbutikken og kobler disse sammen. 

    Slik setter du opp integrasjon mellom Modish og nettbutikken

    1. Legg inn API nøkkel og lenke til registrering av nye medlemmer som du har fått av Modish

    2. Huk av for «Aktiver kundeklubb»

    3. Lagre

  • Informasjonen på Dashboard siden

    På Dashboard-siden finner du informasjon om hvordan kundene finner nettbutikken din, dine siste ordre, hvilke varer som selger mest og mer. 

    Antall besøkende per trafikkilde

    Denne oversikten viser hvor mange besøk nettbutikken har, og hvordan besøkende kom til nettbutikken. Som standard viser vi antall besøkende per dag, per trafikkilde, over de siste 30 dager. Perioden som vises kan endres øverst til høyre. 

    Hva betyr de forskjellige trafikkildene? 

    For å segmentere hvor trafikken til nettbutikken kommer fra bruker vi tre hovedbegrep: 

    • Direct/direkte: dette er trafikk som kommer direkte til nettsiden ved å skrive inn butikkens URL direkte i nettleseren, eller som
  • SEO guide for Retailhubs butikker

    Introduksjon - Slik kan Retailhubs butikker få mer gratistrafikk fra søkemotorer

    Kunsten å få mer gratis trafikk fra Google og andre søkemotorer kalles Search Engine Optimization (SEO) på engelsk. På nett vil du finne tusenvis av guider rundt SEO som kan forklare alle tekniske detaljer rundt dette temaet. Vi gjengir ikke all informasjonen som finnes der ute her, men vi vil påpeke en del ting som vi har erfart er viktig for lokale butikker. Det må også nevnes at SEO ikke er en presis vitenskap. Nøyaktig hvilke faktorer Google bruker for å rangere hvilke sider som skal vises høyest på et søk er

  • Elisa / Sprii.io Liveshopping

    Retailhub har integrasjon mot Sprii.io (tidligere kalt Elisa) for Liveshopping. Registrer deg som kunde på Sprii.io. Sprii vil ha alt av opplæring og support knyttet til dette.

    For å koble til nettbutikkens produktkatalog gjør du følgende:

    1. Send epost til support@retailhub.no og be om at vi sender deg API nøkkel. 
    2. Logg inn på https://app.sprii.io/
    3. Gå til Sideinnstillinger > Ehandel integrasjoner og klikk på "Nopcommerce"
    4. Legg inn mottatt API nøkkel og klikk "Run full product sync"
  • Motta ordrer fra vår portal brandsonly.no

    Oppnå økt salg til svært lav kostnad ved å vise dine varer på vår portal www.brandsonly.no. 

    1. Slik fungerer portalen brandsonly.no

    På portalen www.brandsonly.no vises varer fra alle Retailhubs nettbutikker som ønsker det. Med over 60 000 unike varer fra over 80 ulike nettbutikker, er dette et av nettstedene med størst utvalg av varer på nett i Norge innen klær, sko og interiør.

    Portalen er IKKE en markedsplass, men sender trafikken videre til den enkelte butikks webshop der salget skjer (på samme måte som f.eks. prisjakt.no). Under hver vare på brandsonly.no vises det hvilken butikk som har varen. Dersom flere butikker

  • Alt om Google Shopping

    Innhold

    Hva er Google shopping annonser? 

    Google Shopping annonser er de bildeannonsene du ser øverst når du søker på Google. Bruken av bilder gir klart mye bedre konvertering enn de tradisjonelle tekstannonsene på Google, og Google Shopping er en av de mest effektive markedsføringskanaler tilgjengelig for lokale nettbutikker. 

    Retailhub sender daglig en liste over alle varene i din nettbutikk med bilder, produktnavn og beskrivelser til Google. Selve annonsen lages automatisk basert på denne produktinformasjonen. 1000 ulike produkter gir altså 1000 ulike annonser, helt uten at butikken selv behøver å gjøre noe som helst. 

    Når en person søker etter noe på

  • Nyhetsbrev - oppsett og sync med Mailchimp

    Nyhetsbrev er en av de mest effektive markedsføringsmåtene for nettbutikker. I motsetning til en Facebook / Instagram side er dette en markedsføringskanal som du eier og kontrollerer selv. For fysiske butikker er nyhetsbrevet først og fremst en måte å sende informasjon om nyheter, salg og eventer. Abonner gjerne på nyhetsbrev fra andre nettbutikker for å få ideer til innhold og design.

    I Retailhubs nettbutikker kan du enkelt la dine kunder registrere seg for nyhetsbrev og synkronisere dine epostlister med nyhetsbrevtjenesten Mailchimp. 

    Aktivisere registrering for nyhetsbrev

    1) Gå til Admin > Konfigurasjon> Butikkinnstillinger

    2) Huk av for "Vis "registrer deg for

  • Slik øker du avkastningen på Google Shopping

    Vi får jevnlige spørsmål om hvordan butikkene kan øke nettsalget sitt. Tipsene under er laget hovedsaklig for Google Shopping annonser, men vil også ha stor effekt på organisk trafikk fra søkemotorer (gratistrafikken). Les først info om Google Shopping her: https://support.retailhub.no/i37-google-shopping.

    Det er viktig å forstå at Google Shopping benytter produktnavnet til å matche med hva kunder søker etter. Produktnavn som er mest mulig lik kundens søkeord vil ha mye større sannsynlighet for å vises som søkeresultat. 

    Produktbeskrivelser er viktige for organiske søk, men benyttes i liten grad for Google Shopping annonser. Når vi snakker nedenfor om å jobbe med produktnavnene og kategoriene

  • Salgspriser vises ikke på Google shopping?

    For salgsvarer kan Google i noen tilfeller legge til en tekst "SALG" på varen i Google Shopping annonsene. 

    Retailhub legges automatisk på "Sale_price" i produktfeeden til Google som vist i eksempelet under.  Butikken trenger altså ikke å gjøre noe for å få sendt salgsprisen til Google. 

    Salgsplakaten vil kunne vises om følgende kriterier er oppfylt: 

    • Produktet har hatt førprisen i minimum 30 dager
    • Rabatten er mellom 5% og 90%

    Les utfyllende beskrivelse her:  https://support.google.com/merchants/answer/6324471 og her https://support.google.com/merchants/answer/9017019.

    Det er likevel helt opp til Google om salgsplakaten vises. Du kan se hvor mange varer som viser salgsplakat ved å gå til Google Merchant Center gå

  • Legge inn / bytte kredittkort i Google Shopping

    Legge inn kredittkort i Google Shopping første gang

    Når du logger deg inn på Google Ads første gang må du legge inn et kredittkort for at annonsene skal starte. Det vil normalt stå en rød advarsel om at kredittkort ikke er lagt inn. 

    Gjør følgende:

    1) Klikk på "Løs Problemet". 

    2) Legg inn navn, kredittkort informasjon og adresse

    3) Klikk "Lagre"

    Bytte kredittkort for Google Shopping

    Dersom du ønsker å bytte kredittkort på din Google Ads konto, uten at det forrige er utløpt, gjør du følgende:

    1) Gå til Google Ads og klikk på Verktøy og innstillinger

    2) Klikk på "Innstillinger" på menyen

  • Slik finner du fakturaene fra Google Ads/Shopping

    1) Logg inn på ads.google.com

    2) Klikk på "Verktøy og Innstillinger" øverst til høyre ("Tools & Settings" hvis du har det på engelsk). Bruker dere det nye Google Ads designet velger dere "Fakturering" ("Billing" hvis du har det på engelsk), som dere finner helt til venstre.

    3) Velg "Dokumenter" i menyen som dukker opp   ("Transactions" eller "Documents" på engelsk). 

    4) Velg aktuell måned/periode og enten last ned enkeltvise transaksjoner eller oppsummeringen per måned. Klikk på lenken der det står noe lignende "Visa/Mastercard belastning" for å få ut en kvittering per kredittkortbelastning. Det er normalt disse regnskapsfører ønsker. 

    Det er dessverre

  • Oppsett Instagram shopping - tagg produkter på Instagram/Facebook

    Tagg produkter på Instagram og gjør det enkelt for kundene dine å se priser, flere bilder og klikke seg inn på nettbutikken. Les vår bloggpost om Instagram Shopping. 

    Du må være Admin for både Instagram og Facebook siden for å sette dette opp. 

    1) Konverter Instagram kontoen til en bedriftskonto

    1. I Instagram-appen åpner du bedriftsprofilen din.
    2. Trykk på ☰-ikonet.
    3. Trykk på Innstillinger.
    4. Trykk Konto > Bytt til Profesjonell konto.
    5. Velg en kategori for bedriften din, bekreft kontaktinformasjonen din og koble til bedriftssiden på Facebook.

    2) Sett opp Facebook Business Manager

    2.1) Gå til https://business.facebook.com/ 

    Dersom du kommer til Facebook Business Suite, kan du bytte til business manager

  • Etablere annonsekonto Facebook

    1) Gå til business.facebook.com og klikk på "bedriftsinnstillinger"

    2) Klikk på "Annonsekontoer"

    3) Klikk "Legg til"

     

    4) Dersom du har en eksisterende annonsekonto for Facebooksiden din kan du velge "legg til annonsekonto". Eksempelvis dersom du har fremmet innlegg på din Facebook side

    5) Dersom du ikke har annonsekonto klikker du "Opprett ny Annonsekonto", gir den et navn og velger riktig valuta. Deretter må du legge inn betalingsinformasjon.